Hoidon jatkuvuusmalli (omalääkäri-toimintamalli), Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)
Hoidon jatkuvuusmalli (omalääkäri-toimintamalli), Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)
Omalääkäri ja -hoitaja nimetään jatkuvuutta eniten tarvitseville potilaille vuoden 2025 aikana. Malli laajennetaan vaiheittain kattamaan koko hyvinvointialueen väestö. Mukana on mielenterveyden ja kuntoutuksen jatkuvuuden huomioiminen alusta alkaen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen soteasemaverkkopäätökset saatiin valmiiksi syksyllä 2024. Kansallisesti omalääkäriydestä on tehty tutkimusta ja toimintamallin vaikuttavuudesta ei ole epäilyn varaa. Pirha valitsi lähteä liikkeelle sekä omalääkäriyden kuin -hoitajuuden kanssa ja kohdistaa omatyöntekijän vain osalle väestöstä. Käynnissä olleet säästötoimet eivät ole alueella mahdollistaneet suunnitella mallia koko väestölle. Lisäksi Pirkanmaalla on runsaasti opiskelijoita ja työterveydehuollon asiakkaita, joiden palvelut järjestetään toistaiseksi muita reittejä.
Huomioin arvoista on toukokuussa 2024 aloittanut Suomen suuri digiklinikka, joka palvelee klo 8-22 joka päivä. Tämän yhdistäminen sujuvasti jatkuvuusmalliin on yksi suurimmista haasteista alueella. Samanaikaisesti digiklinikka palvelee kuitenkin väestöä erinomaisesti ja tuottaa terveyspalvelua erityisesti niille asiakkaille, joita jatkuvuusmalli ei koske. Jatkossakin keskitetyn Digiklinikan toiminta kohdentuu potilaiden episodimaiseen hoitoon.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ensisijainen ajatus on turvata henkilökohtaista hoidon jatkuvuutta. Toimintamallissa on mukana Pirhan terveys- ja hoitosuunnitelmat tiedollisen jatkuvuuden turvaajana sekä soteasemien sisällä että ulkopuolella esimerkiksi päivystyksissä, unohtamatta niiden merkitystä itse potilaille.
Pirkanmaan hyvinvointialueella sote-uudistus tarkoitti 23 organisaation yhdistämistä ja perusterveydenhuollon lähtökohdista niin toimintamallit kuin resursoinnin olivat keskenään hyvin erilaiset. Hoidon jatkuvuutta oli onnistuttu toteuttamaan muutamilla terveysasemalla varsin onnistuneesti turvaten jopa uuden lainsäädännön saatavuusvaatimukset. Jotta sekä jatkuvuus että saatavuus toteutuivat soteasemilla, oli heillä myös merkittävästi Pirkanmaanlaista keskivertoa parempi henkilöstötilanne ja siten mallit eivät olleet laajennettavissa sellaisinaan koko alueelle.
Hoidon jatkuvuusmallin on tarkoitus mahdollistaa jatkuvuutta niillä potilaalla, jotka siitä enintään hyötyvät oikeudenmukaisesti koko alueella. Mallin tulee kestää palveluverkon, väestön muuttoliikkeen ja digitaalisaatioon tuovat muutokset sekä mahdollistaa kansallisesti kehitettävää työtä hoidon jatkuvuuden eteen (esim. ammatinharjoittamallin implementointi). Lisäksi tärkeänä strategisena tavoitteena on turvata henkilökohtaisen hoidon jatkuvuuden lisäksi myös tiedollinen jatkuvuus esimerkiksi terveys- ja hoitosuunnitelmilla.
Projektia johtaa sotekeskusjohtaja ja hänen apunaan toimii Kestävän kasvun hankkeen tiimi sekä avopalveluiden kehittäjiä. Kaikki Pirhan soteasemat on osallistettu mukaan vähintään viiden henkilön kehittämisverkostoilla, joissa mukana on aseman lähijohto. Verkostoille pidetään vuoden mittainen valmennus, joka sisältää kolme työpajaa. Hanke fasilitoi kehittämistä ja johto on erittäin tiiviisti projektin ohjausvastuussa.
Sari Mäkinen, sosiaali- ja terveyskeskusjohtaja, sari.makinen@pirha.fi
Jukka Karjalainen, ylilääkäri, avopalveluiden kehittämistiimi, jukka.karjalainen@pirha.fi
Riku Metsälä, avosairaanhoidon hankepäällikkö RRP2, riku.metsala@pirha.fi
Jenni Isohannu, projektipäällikkö, hoidon jatkuvuusmalli, jenni.isohannu@pirha.fi
Tuija Vuolle, projektipäällikkö, terveys- ja hoitosuunnitelma, tuija.vuolle@pirha.fi
Riikka Luoto, vastaanottopalveluiden vastuualuejohtaja, vs.
Kati Myllymäki, ylilääkäri, vastaanottopalvelut
Anne Vaskimäki, hoitotyön päällikkö, vastaanottopalvelut
Ville Laine, suunnittelupäällikkö, avopalveluiden kehittämistiimi
Mari Harju, kehittämissuunnittelija, avopalveluiden kehittämistiimi
Mikko Airo, kehittäjälääkäri, vastaanottopalvelut
Katja Salminen, kehittäjälääkäri, vastaanottopalvelut
Tavoitteet
- Hoidon jatkuvuusmallin ensivaiheessa nimetään omatyöntekijät hoidon jatkuvuudesta eniten hyötyvälle väestölle vuoden 2025 aikana; diagnoosikriteereillä tämä tarkoittaa noin 23 %:ia pirkanmaalaisista.
- Hoidon jatkuvuuden toimintamallin reunaehdot toteutuvat asemilla ja omatyöntekijät nimetään kriteerien mukaisesti.
- Omalääkärit ja –hoitajat yhdessä muodostavat jatkuvan hoitosuhteen heille nimetyille potilailleen. Ammattilaiset tiimiytyvät linjausten mukaisesti ja monialaisesti.
- Puhelut ohjautuvat oikein omalle työntekijälle.
- Hoidon jatkuvuus toteutuu yksittäisten hoitoepisodien kohdalla myös muilla kuin nimetyillä potilailla.
- Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yhteiset nopeasti reagoivat hoidon jatkuvuuden mittarit, joita voi tarkastella Tabu-raporteilta.
- Hoidon jatkuvuusmallin kehittäminen luo pohjan kehittäjäverkoston tulevalle toiminnalle. Työyhteisön kehittämismyönteisyys lisääntyy. Soteintergraation mukaisesti jokaisella soteasemalla tulevaisuudessa tulisi olla monialainen kehittämisverkosto.
- Hoidon jatkuvuuden kohentumisen myötä henkilöstön työtyytyväisyys paranee.
Pirha on mukana kansallisessa jatkuvuutta ja omalääkärimalleja käsittelevässä verkostossa. Seuraamme aktiivisesti kansallista mittareiden kehittämistä ja otamme käyttöön yhteisesti hyväksi todettujen mittarit loppuvuoden 2025 aikana.
Mittareita
- COCI on käytössä. SLICC, UPC ja OPR ovat tulossa käyttöön.
- omapotilaiden määrä suhteessa koko väestöön ja ammattilaiskohtaisesti
- fiilismittari (eNPS ja väittämät) henkilöstölle, laajempi asukaskysely (sis. mm. NPS)
- terveys- ja hoitosuunnitelmien määrä suhteessa omapotilaisiin
- omatyöntekijän saaneiden hoitotasapainon ja muiden mittaustulosten kehittyminen (palvelukysyntä, hoidon saatavuus)
- lähetemäärät erikoissairaanhoitoon, yhteispäivystyksen/kiirevastaanottojen käyntimäärät (jatkuvuuden vaikutus potilaiden ohjautumiseen)
- ammattilaisten sairauspoissaolot, soteasemien lääkäreiden ylityökertymä, henkilöstön pysyvyysmittarit
Hoidon jatkuvuusmallia valmisteltiin vuodesta 2024 lähtien avopalveluiden vastaanottopalveluissa. Kehittämisen taustalla on sotekeskusjohtaja Sari Mäkisen johtama hoidon jatkuvuuden projektiryhmä, jolle hankekehittäjät (RRP2-hanke) toimivat esittelijöinä. Soteasemille on perustettu kehittäjäverkostot (mukana myös asemien lähijohto), jotka läpimurtotyöskentelyn kautta edistävät toimintamallia paikallisesti yhteisten raamien sisällä. Kehittämisverkostot lisäksi tukevat muun työyhteisön sitoutumista meneillään olevaan kehittämiseen jatkossakin.
Hoidon jatkuvuusmalli kytkeytyy Pirkanmaalla muihin kehittämishankkeisiin kuten terveys- ja hoitosuunnitelmiin (tiedollinen jatkuvuus), pitkäaikaissairauksien seurantasuositukseen (työkalu asemien ammattilaisille) ja KOPPA-toimintamalliin (monikävijöiden tunnistaminen). Pirhassa on käynnissä rinnalla myös Onnistu omahoitajana- ja Onnistu omalääkärinä -täydennyskoulutukset, jotka tukevat henkilöstön ammatillista osaamista.
Puntaroivan demokratian asukaspaneeli (https://www.pirha.fi/asiakkaalle/osallistu-ja-vaikuta/puntaroivat-asukaspaneelit) kokoontuu neljästi marras-joulukuussa 2025 ja työstää julkilausuman heille annetusta aiheesta ”Miten hyväksyttävä ja perusteltu hoidon jatkuvuusmallin potilasryhmien valinta ja aikataulutus ovat?”. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi kun käydään eettistä keskustelua sote-ammattilaistan kanssa miten he mallin kokevat, hankkeen arvioinnissa ja toimintamallin jatkokehittämisessä.
Omatyöntekijät nimetään organisaatiolähtöisesti kriteerit täyttäville potilaille, joten se ei vaadi potilaalta lupaa eikä nimeämisestä lähetetä mitään erillistä viestiä. Potilas saa tiedon omatyöntekijöistään seuraavassa hoitokontaktissa. Potilaalla on oikeus pyytää omatyöntekijän tai sote-aseman vaihtamista. Toimintamallista on tiedotettu pirkanmaalaisille vuoden aikana sekä mediassa että Pirhan omilla sivuilla.
Hoidon jatkuvuuden merkitystä asiakkaille on kartoitettu huhti-toukokuussa 2024 Forms-kyselyllä, joka oli avoinna Pirhan sivuilla. Kysely toistetaan noin vuoden kuluttua ja tavoitteena on, että koetun hoidon jatkuvuuden myötä tulokset paranevat. Hoidon jatkuvuuden vaikutusta asiakaskokemuksen parantumiseen tutkitaan NPS:llä. Kyselyn toteuttaminen edellyttää, että Omni-parametreihin perustuva tekstiviestillä lähetettävä kysely on otettu käyttöön yksiköissä, joten käyttöönottoa suunnitellaan vuoden 2025 aikana. Tavoittelemme, että väestössä NPS-tulokset paranevat.
Seurannassa erityisesti STM:n työryhmän linjaukset, THL:n kehittämisverkostot, muiden hyvinvointialueiden kehittäminen : erit. Pohjois-Pohjanmaa, Länsi-Uusimaa, VaKe, Varha ja Lappi.