Tavoitteena on lisätä tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta harrastusmahdollisuutena. Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamalli sisältää ohjeet toteutukseen ja vinkkejä mallin soveltamiseen. 

Toimintaympäristö

Järjestö- ja seurakentällä toimivilla tahoilla on vaikeuksia löytää toimintaan mukaan uusia vapaaehtoisia. Ihmiset eivät löydä vapaaehtoistehtävien pariin. Monilla ei ole varaa harrastuksiin. Vapaaehtoistoiminnan avulla voi löytää itselleen mielekästä tekemistä lajin tai toiminnan parissa, vaikka lajiharrastus ei olisikaan harrastamisen ydin, vaan siihen liittyvät muut toimet ja tehtävät. Vapaaehtoistoimintaan lähtemistä voi rajoittaa pelko sitoutumisesta ja kampanjan kokeileva kulttuuri mahdollistaa pop-up -tehtäviä erilaisten vapaaehtoistehtävien parissa. Tämä madaltaa kynnystä sitoutua mukaan pidempikestoisesti. Taloudellinen tilanne tai vähävaraisuus eivät rajoita tätä maksutonta harrastusmahdollisuutta. Tämä edistää kulttuurillista inkluusiota sekoittaen eri ikäisiä ihmisiä ja väestöryhmiä erilaisista sosioekonomisoista taustoista yhteisesti kiinnostavien aiheiden äärelle. Harrastuksena vapaaehtoistoiminta –kampanjan avulla edistetään yhteiskunnallista ja sosiaalista integraatiota vähentäen yksinäisyydenkokemusta sekä toimettomuutta tuoden tilalle merkityksellisyyden ja minäpystyvyyden kokemusta. Osallistuja voi saada toiminnasta uusia ideoita työllistymisen tai koulutukseen ohjautumiseen, jolloin se voi edistää myös työllistymistä. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta – kampanjan tavoitteena oli lisätä ihmisten ja erityisesti nuorten tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta. Tarkoituksena on tuoda esiin sen myötä uudenlaisia harrastusmahdollisuuksia vapaaehtoistoiminnan parissa ja luoda uusia väyliä mm. nuorten osallistumiselle. Kampanjan avulla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta ja sen laajemmasta toiminnallisesta näkökulmasta. Lisäksi kampanja vastaa tarpeeseen tuoda esille matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksia. Kampanjan avulla voidaan ratkaista toimijoiden haasteita löytää uusia vapaaehtoisia. Harrastuksena vapaaehtoistoiminta –kampanjan toimintamalli vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta eri ihmisten, verkostojen ja väestöryhmien kesken edistäen monimuotoisuutta ja inkluusiota.  

Liitteet
Kuva
vapaaehtoistehtävä pelitapahtuman kahvilassa
Vapaaehtoistehtävä joukkueen kahvilatoiminnassa. Kuva: Pihla Liukkonen
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet liittyvät sekä yksilöiden että yhteisöjen tarpeisiin. Kampanjan toimintamallilla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta ja sen mahdollisuuksista, erityisesti nuorten näkökulmasta. Tarpeena on tuoda esiin matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuksia ja ratkaista toimijoiden haasteita löytää uusia vapaaehtoisia. Kampanja vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta eri väestöryhmien kesken, edistäen monimuotoisuutta ja inkluusiota. Muutosta tarvitaan, jotta vapaaehtoistoiminta näyttäytyy houkuttelevana harrastusmahdollisuutena, johon nuoret innostuvat mukaan yhteisölliseen tekemiseen. Kampanjan avulla toimijat ja vapaaehtoiset tekijät kohtaavat ja vapaaehtoistehtävät tulevat näkyviin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukon kokoaminen perustuu hanketoimijoiden yhteisiin tavoitteisiin ja toimijakentän tarpeisiin. Toimintaidean ja tavoitteiden selkeys esitellään kumppaneille, sovitaan toimenpiteet ja verkoston tapaamiset, laaditaan yhteinen kampanjailme ja viestintäsuunnitelma. Jaetaan yhdessä vastuut kampanjan osa-alueista. Toimenpiteille määritellään toteutusaika. Yhteispalavereissa käydään tehdyistä toimista arviointikeskustelua, jonka pohjalta tehdään kampanjan edistämisen jatkosuunnitelmaa. 

Kampanjan kehittäjäjoukko muodostuu tässä mallissa kolmen hankkeen, yhden yhdistyksen sekä osallistuvien verkostojen yhteistyöstä: 

Yhdessä osallistuen –hanke: Kampanjan koordinointi, koolle kutsuminen, työikäisten asukkaiden tavoittaminen. 

Sinun vuorosi loistaa –hanke: Hyvinvointijärjestöjen vapaaehtoistehtävien koordinointi ja kartoitus, oppilaitosyhteistyö, nuorten tavoittaminen. 

Meidän tapahtuma –hanke: Kulttuuritoimijoiden vapaaehtoistehtävien koordinointi ja kartoitus, vieraskielisten ja työikäisten tavoittaminen. 

Etelä-Savon Liikunta ry: Liikuntaseurojen vapaaehtoistehtävien kartoitus, seuratoimijoiden tavoittaminen. 

Tavoiteltu muutos

Kampanjan avulla lisätään tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta ja tuodaan esiin sen monipuoliset tekemisen mahdollisuudet. Kampanjan toimintamallin avulla saadaan uusia vapaaehtoisia mukaan eri toimijoiden toimintaan sekä vahvistetaan alueen erilaisten teemojen parissa toimivien toimijoiden välistä verkostoitumista. Kampanja tekee näkyväksi vapaaehtoistehtävien laajuuden ja mahdollistaa pop-up-tyyppisen vapaaehtoistoiminnan. Uudet tekijät tuovat elinvoimaa toimijoille, ja erilaisista taustoista tulevat ihmiset voivat löytää itselleen mielekästä ja merkityksellistä tekemistä matalalla kynnyksellä. 

Muutoksen mittaaminen

Muutosta voidaan mitata osallistujamäärillä sekä toimijoille ja osallistujille suunnatuilla kartoituskyselyillä. 

Toteutussuunnitelma
  • Kampanjaverkoston kokoaminen: Kootaan kampanjan koordinointiin ja toteutukseen osallistuvat toimijat ja sovitaan roolit sekä vastuut.
  • Toimijoiden mukaan houkutteleminen: Informoidaan vapaaehtoistehtäviä tarjoavia toimijoita ja innostetaan heidät mukaan kampanjaan. Tehdään alueen toimijoille alkukartoituskysely heidän tarpeistaan uusille vapaaehtoisille ja tehtävistään, mitä heillä olisi tarjolla.
  • Tehtävien keruu ja tehtäväkortit: Kerätään vapaaehtoistehtävät osallistuvilta toimijoilta ja rakennetaan niistä selkeät tehtäväkortit markkinointia varten.
  • Viestintä ja kohderyhmän tavoittaminen:
    • Oppilaitosvierailut
    • Avoimet ständit
    • Verkostojen informointi
    • Tapahtumat
    • Sosiaalinen media
    • Printtimarkkinointi
    • Sähköisten alustojen hyödyntäminen (esim. Lähellä.fi, Commu.fi, Vapaaehtoistyö.fi)
  • Yhteiskehittäminen:
    • Työpajat ja tilaisuudet pop-up-tehtäviin osallistuville: osallistujien kanssa tehtävien kehittäminen ja kampanjan sisällön ideointi
    • Työpajat ja tilaisuudet toimijoille: perehdytys, vuorovaikutus, kohtaaminen, monimuotoisuuden ja osallisuuden ymmärrys
  • Pilotointi: Toteutetaan vapaaehtoistehtäviä eri ympäristöissä ja kerätään kokemuksia.
  • Palaute ja arviointi: Kerätään palautetta osallistujilta, toimijoilta ja kampanjaverkostolta.
  • Yhteenveto ja jatkotoimenpiteet: Tehdään yhteenveto kokemuksista ja suunnitellaan jatkotoimenpiteet sekä verkoston laajentaminen. 
Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä kampanjassa ovat eri alueiden toimijat: seurat, hyvinvointijärjestöt sekä kulttuuritoimijat 

Asukaskohderyhmää ovat nuoret ja työikäiset sekä vieraskieliset heikommassa työmarkkina-asemassa olevat ihmiset. 

Nuorille on järjestetty työpajoja avoimissa ympäristöissä, kolmannen sektorin toiminnassa sekä oppilaistos yhteistyössä. Näissä työskentelyissä on keskitytty avaamaan vapaaehtoistoiminnan tematiikkaa, lisätty tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta hakien termille laajempaa oivallusta ja merkitystä. Välineenä työpajoissa on käytetty mm. Huojuva torni -peliä, jota on sovellettu kysymyspeliksi vapaaehtoistoiminnan teemoihin liittyen. Työskentelyssä on käytetty keskustelun menetelmiä sekä yhteistä tiedon hakuun tutustumista. Kampanjaan osallistuneille ihmisille on pidetty tapauskohtaisesti vapaaehtoistehtäviin perehdytystä, tapahtumainfoja ja heitä on ohjattu käytännön tehtävien parissa. Kampanjan osallistujat ovat pilotoineet erilaisia pop-up tehtäviä mm. hävikkiruokailussa, kulttuuritapahtumissa sekä asukaslähettiläs viestijöinä. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kansalaisareenan Jep –hankkeella on Vapaaehtoistoiminta tutuksi tunnissa –materiaali vapaasti käytettävissä. Tätä on helppo soveltaa omaan tarkoitukseen sopivaksi. Vapaaehtoistoiminta tutuksi tunnissa työpaja.pptx 

Kansalaisareenalla on muutenkin hyvää sovellettavaa materiaalia vapaaehtoistoimintaan liittyen. 

Ideointi

Toiminnalliset infot: tietoa yleisesti vapaaehtoistoiminnasta, Harrastuksen vapaaehtoistoiminta -kampanjasta ja näihin liittyviä kokoavia helppoja, mutta oivalluttavia tehtäviä. 

Mitkä teemat vapaaehtoistoiminnassa kiinnostavat eniten? Nopea kysely tukkimiehen kirjan pito –tekniikalla, toimii erityisesti esittelypisteillä messuilla jne. 

Kartoituskyselyt seuratoimijoille ja esim. Sote-järjestöille vapaaehtoisuuden tilasta, ihmisten tavoittamisesta ja yhteisen keskustelun käynnistämisestä -> voi sytyttää uusia tahoja mukaan toimintaan. 

Ota rohkeasti yhteyttä aivan uusiin tahoihin ja toimijasektoreihin: kyläyhdistykset, kulttuurikerhot, eri lajien yhdistykset jne. Näin laajennat konkreettisesti tarjolla olevaa vapaaehtoistoiminnan tehtäväkirjoa ja merkityksellisen monipuolisen tekemisen äärelle ohjautuminen saa mukaan entistä laajemman joukon monipuolisen vapaaehtoistoiminnan harrastajia. 

Idean valinta

Lähdimme edistämään kampanjaa yhteiskehittämisen ja yhteisen keskustelun sekä tavoitteiden ohjaaminen yhdistäen hyvinvointijärjestötahot, kulttuuritoimijatahot, seura- ja liikuntatoimijat tahot sekä kansalaistoiminnan kehittämisen yhdeksi Harrastuksena vapaaehtoistoiminta –kampanjaksi. Tällaista yhteistyöverkostoa aiheen parissa ei oltu vielä koskaan tietääksemme kokeiltu ja idea tuntui kaikista osapuolista kokeilemisen arvoiselta. Oli mahtavaa yhdistää näin eritahoilla toimivien toimijoiden voimavarat. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanja tekee vapaaehtoistoiminnasta helposti lähestyttävän ja houkuttelevan harrastusmahdollisuuden. Kampanja tuo yhteen eri toimijat – järjestöt, seurat, kulttuuritoimijat – ja tarjoaa ihmisille konkreettisia tapoja osallistua yhteisölliseen tekemiseen. Toiminta perustuu matalan kynnyksen osallistumiseen, pop-up-tehtäviin ja yhteiskehittämiseen, jossa vapaaehtoistehtäviä muotoillaan yhdessä toimijoiden sekä osallistujien kanssa. Kampanja vahvistaa osallisuutta, monimuotoisuutta ja yhteisöllisyyttä, ja auttaa toimijoita löytämään uusia käsipareja toiminnan tueksi. Kyse ei ole vain nuorista – kampanja kutsuu mukaan kaikenikäisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä, jotka haluavat tehdä hyvää ja löytää merkityksellistä tekemistä arkeensa. 

Liitteet
Kuva
Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan ilme
Luotiin Harrastuksen vapaaehtoistoiminta –ilme kampanjalle
Idean testaus asiakkaalla

Valittiin Harrastuksena vapaaehtoistoiminta –kampanjan teemaan sopivat vapaaehtoistehtävät, joita markkinoitiin pilotointiin osallistuville osallistujille eteenpäin. 

Liitteet
Kuva
Millainen vapaaehtoistoiminta kiinnostaa nuoria
Ratkaisun testaaminen

Kevät 2024  

  • Idean kehittäminen, kampanjaverkoston kasaaminen, kartoituskysely kampanjaan osallistuville vapaaehtoistehtävi tarjoaville toimijoille, Jep-hankkeen työpajat innostajina 

Syksy 2024 

  • Kyselyn tulosten käsittely, viestintä, idean jalkautus kohderyhmälle eri ympäristöissä, oppilaitosyhteistyö 

Kevät 2025 

  • Pilotoinnit vapaaehtoistehtävissä tapahtumissa ja eri toimijoiden parissa, kerätyt kokemukset jatko työskentelyn taustalle

Syksy 2025 

  • Toimintamallin kirjoitus, kampanjan päätös, toimintamallin kuvaaminen ja viestintä 

 

Kampanja ei itsessään vaadi taloudellista resurssia - työaikaa toteuttavilta tahoilta. 

Kokeilun tavoitteet
  • Lisätään tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta
  • Luoda matalankynnyksen kanava tehdä merkityksellistä konkreettista toimintaa kevyesti ja harrastuksen omaisesti
  • Innostaa uusia ihmisiä mukaan monipuoliseen kansalais- ja  vapaaehtoistoimintaan
Kokeilussa opittua

Henkilökohtaisella kohtaamisella on valtavan suuri merkitys. 

Toimijakentän oivalluttaminen ratkaisevaa. On syytä kirkastaa seuraavat ajatukset: Mitä vapaaehtoiselta voi vaatia? Kuinka uusi henkilö kohdataan toiminnoissa? Onko toimijalla ymmärrystä ja osaamista kohdata erilaisia ihmisiä? 

Viestintä on tärkeässä roolissa, jotta toiminta tavoittaa ihmisiä. Vapaaehtoistoiminta termi on yleisesti ajateltu suppeaksi. Markkinahenkistä “hyväntekemisen kulttuurin” mainostamista ja kepeyttä viestintään! Kiinnitettävä huomioita erityisesti markkinointiviestintään: Millä kärjellä markkinoit tehtäviä eri kohderyhmää tavoittaaksesi? Mikä saa lähtemään mukaan?

Tämän tyyppisen kampanjan koordinointi vaatisi siihen keskittyvän työntekijäresurssiin ja pilottikokeilustamme saisi mainion kansalaistoiminnan kehittämishankkeen. Idea on ajankohtainen ja merkityksellinen hyvin monesta näkökulmasta yhteiskunnallisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti ja hyvinvoinnin osa-alueiden näkökulmasta tarkastellen. 

Verkostotyö, joka kiinnittyy mutkattomasti ja suoraan toiminnan tasolle on super! 

Kumppanuuksissa tärkeää nähdä yhteiset tavoitteet ja tarkoitus. 

Vapaaehtoistoiminta voi olla hyvä harrastus! Kenttä on todella laaja, kun asiaa tarkemmin tarkastellaan. 

Vapaaehtoistoimintaa on mahdollista luokitella esimerkiksi seuraavanlaisesti:

  • Tukea tuottava vapaaehtoistoiminta 
    Tukea tuottavalla vapaaehtoistoiminnalla tarkoitetaan toimintaa, jossa vapaaehtoinen auttaa jollakin tavalla heikommassa asemassa olevaa. Toimintaa voidaan kutsua tukihenkilötoiminnaksi tai kuten kirkon piirissä kutsutaan, lähimmäispalveluksi. 
     
  • Osallistava vapaaehtoistoiminta 
    Osallistavassa vapaaehtoistoiminnassa vapaaehtoisen rooli on aktivoida ja mahdollistaa asiakkaan osallistuminen muun muassa harrastuksiin. 
     
  • Tuettu vapaaehtoistoiminta 
    Aina vapaaehtoinen ei voi omien rajoitustensa takia osallistua vapaaehtoistoimintaan ilman toisen apua. Vapaaehtoisen rooli tuetussa vapaaehtoistoiminnassa on olla rinnalla kulkija ja tukija toiselle vapaaehtoiselle. 
     
  • Palveluja tuottava vapaaehtoistoiminta 
    Vapaaehtoinen voi tehdä myös muunlaista, itsenäistä palvelutoimintaa. Hän voi auttaa nettisivujen päivittämisessä ja muussa tiedottamisessa, ommella tai leipoa myyjäisiin ja pitää vaikka luentoja. 
     
  • Vertaistoiminta 
    Vertaistoiminta on yksi vapaaehtoistoiminnan erityismuoto, joka edellyttää samankaltaista elämäntilannetta tai esimerkiksi kokemusta samasta sairaudesta. Vertaistoiminta toteutuu usein ryhmämuotoisena, jossa vapaaehtoinen toimii ohjaajan roolissa. 
     
  • Talkoo-, keräys- ja tapahtumatoiminta 
    Erilaisiin tapahtumiin, keräyksiin ja talkoisiin osallistuminen on monille tuttua. Kulttuuri- ja urheilutapahtumat jäisivät toteuttamatta ilman vapaaehtoisten panosta. Tällaiset tehtävät ovat kertaluonteisia eivätkä vaadi vapaaehtoiselta pitkäaikaista sitoutumista tai laajaa koulutusta. 

(Lähde: https://kansalaisareena.fi/aloittavan-vapaaehtoistoiminnan-koordinaattorin-opas/mita-on-vapaaehtoistoiminta/) 

Ratkaisun perusidea

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamallissa vapaaehtoistoiminta esitellään matalan kynnyksen harrastusmahdollisuutena, joka kutsuu mukaan eri-ikäisiä ja eri taustoista tulevia ihmisiä. Kampanjan avulla lisätään tietoisuutta vapaaehtoistoiminnasta, tuodaan esiin sen monipuoliset muodot ja luodaan uusia väyliä osallistumiselle. Toiminta sisältää kiertueita, työpajoja, tehtäväkorttien rakentamista ja yhteiskehittämistä osallistujien ja toimijoiden kanssa. 

Kampanjan avulla vastataan tarpeeseen lisätä ymmärrystä vapaaehtoistoiminnasta, sen toimintaympäristöjen laajuudesta, madaltaa osallistumisen kynnystä ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Vapaaehtoiset saavat merkityksellistä tekemistä, uusia kokemuksia ja mahdollisuuden kehittää osaamistaan. Toimijat puolestaan saavat uusia osallistujia, elinvoimaa toimintaansa ja mahdollisuuden siirtää tietoa ja taitoa uusille tekijöille. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamallin juurruttaminen ja käyttöönotto edellyttää selkeitä vaiheita ja riittäviä resursseja. Keskeiset toimenpiteet ovat: 

  • Kumppaniverkoston kokoaminen: Etsitään kampanjan koordinointiin sopivat kumppanit ja muodostetaan verkosto yhteisen tavoitteen ympärille.
  • Toimijoiden kartoitus ja tehtäväkortit: Selvitetään, millaisia vapaaehtoistehtäviä toimijoilla on tarjolla ja laaditaan tehtäväkortit kampanjassa mukana olevilta toimijoilta ja heillä tarjolla olevista vapaaehtoistoimintatehtävistä.
  • Yhteiskehittäminen: Pohditaan yhdessä, mistä kohderyhmiä tavoitetaan ja miten osallistuminen tehdään helpoksi. Hyödynnetään valmiita malleja, kuten Osallisuusmuotoilun ja Opastamon toimintamalleja. Mallit löydät Innokylästä sekä Näin rakennat yhteisöllisyyttä omassa ympäristössäsi – Mikkeli  -verkkosivuilta.
  • Kohtaamisalustojen rakentaminen: Järjestetään infotilaisuuksia ja jalkautumisia paikkoihin, joissa ihmiset liikkuvat (esim. kirjastot, kauppakeskukset, oppilaitokset, tapahtumat).
  • Pop-up-pilotit: Toteutetaan osallistujien kanssa hyvin ohjattuja kokeiluja tehtäväkorttien ja kumppanien avulla.
  • Jälkiarviointi ja jatko-ohjaus: Kerätään palautetta, puretaan kokemuksia ja ohjataan osallistujia eteenpäin uusien tehtävien pariin. 

Resurssitarpeet: 

  • Aikaa kampanjan koordinointiin ja verkoston ylläpitoon
  • Henkilöstöä tehtäväkorttien rakentamiseen, viestintään ja jalkautumiseen
  • Osaamista yhteiskehittämisestä, kohtaamisesta ja monimuotoisuuden huomioimisesta
  • Viestintäkanavia ja digialustoja (esim. Commu, Lähellä.fi) 

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamallin vakiinnuttaminen edellyttää, että se liitetään osaksi toimintaympäristöjen ja organisaatioiden arjen toimintaa ja käytännön strategiaa. Tämä tapahtuu yhteistyön, jatkuvan viestinnän ja kokemusten jakamisen kautta. 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Harrastuksena vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamallia voivat soveltaa ja jatkokehittää kaikki, jotka tarvitsevat toimintaansa mukaan uusia käsipareja ja haluavat tarjota eritasoisia vapaaehtoistehtäviä toimintansa parissa. Viestintään ja kohtaamiseen kannattaa panostaa erityisen hyvin ja tähän on varattava riittävästi resurssia. Kohtaamisen taitojen osaaminen on ensiarvoisen tärkeää ja siihen tulee panostaa. Ymmärrys ja avoimuus toimijakentällä on oltava riittävällä tasolla, jotta monimuotoisuus toimintamallissa voisi toteutua ja erilaisia ihmisiä pääsee liittymään mukaan toimintaan. Tilannetajua ja henkilön toimintakyvyn ulottuvuudet on tärkeää ymmärtää ja lähestyä toimintakykyä vahvuuksien ja mahdollisuuksien näkökulmasta. Jos mahdollista, niin tapaa uusi vapaaehtoinen etukäteen ja tutustu vähän em. asioihin tapaamisessa. Tämä helpottaa työtehtävien määrittelyä ja luo hyvän pohjan yhteistyölle. 

Infotilaisuudet, perehdytys toimintaan ja mahdolliset tarjotut kevyet koulutukset toimivat hyvin ryhmäytymisen välineenä. Ne voivat myös houkuttaa ja sitouttaa vapaaehtoisia mukaan toimintaan pidempikestoisesti. 

Vapaaehtoinen osallistuu toimintaan aina omalla toimintakyvyllään ja voimavarojensa mukaan. Muistetaan ettei kukaan ole "seppä syntyessään". 

Muista kiittää ja palkita vapaaehtoisia heidän antamastaan panoksesta toimintaan. 

Liitteet
Kuva
vapaaehtoinen paistaa muurinpohjalettua
Vapaaehtoistoimintaa seuratoiminnan parissa. Kuva: Pihla Liukkonen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ehdimme luoda Harrastuksen vapaaehtoistoiminta -kampanjan toimintamallin ja toteuttaa muutamia konkreettisia pilotointeja, mutta jatkuvan kehittämisen työvaihe jäi saavuttamatta rajoitetun toteutusajan vuoksi.