Etäkonsultaatiot digialustalla, Pirkanmaan hyvinvointialue (P1, I4)
Etäkonsultaatioiden kokeilu aloitettiin kolmella erikoisalalla. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaiset tekivät konsultaatiot digialustan kautta. Pilotin jälkeen toimintamalli on laajentunut useille eri ammattiryhmille.
Digitaaliset etäkonsultaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa kehittyvät poliittisen ohjauksen ja sote-uudistuksen myötä, kun hyvinvointialueet yhtenäistävät palveluja ja kansalliset ohjelmat painottavat kustannusvaikuttavuutta ja saavutettavuutta. Etäkonsultaatiomalli luotiin tiedonvaihdon tehostamiseksi ja puheluiden vähentämiseksi. Lainsäädäntö korostaa potilasturvallisuutta, tietosuojaa ja ammattihenkilöiden vastuuta, ja tulevat sääntelymuutokset voivat helpottaa etäkäytäntöjä. Taloudelliset paineet ja henkilöstöpula lisäävät tarvetta tehokkaille ratkaisuille, mutta investointien ja resurssien rajallisuus voi hidastaa etenemistä.
Kohderyhmänä oli pilottivaiheessa kolmen erikoissaraanhoidon erikoisalan lääkärit, ihotaudit, sisätaudit ja ortopedia, sekä heitä konsultoivat vastaanottopalveluiden lääkärit. Pilotin jälkeen toimintamalli on laajentunut erikoissairaanhoidon ja peruspalveluiden välillä myös palliatiiviseen keskukseen ja pediatrialle. Peruspalveluiden välisiä konsultaatioita on haavahoitajille, psykiatria ja päihdepalveluihin sekä fysiatrialle.
Jokaisen uuden konsultaatiokanavan aloituksessa konsulteille on järjestetty aloitustilaisuus, jossa on esitelty alustaa ja mietitty sopivaa toimintamallia ja palvelulupausta. Sekä ennen käyttöönottoa että käyttöönoton jälkeen on konsulttien yhteyshenkilön kanssa pidetty yhteyttä. Vastaanottopalveluiden konsultoiville ammattilaisille kerrottiin konsultaatiomahdollisuuksista aluksi viikoittain. Jokaisen uuden konsultaatioväylän avaamisen jälkeen on lähetetty sähköpostitse tietoa kohderyhmille.