Etäkonsultaatiot digialustalla, Pirkanmaan hyvinvointialue (P1, I4)

Etäkonsultaatioiden kokeilu aloitettiin kolmella erikoisalalla. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon ammattilaiset tekivät konsultaatiot digialustan kautta. Pilotin jälkeen toimintamalli on laajentunut useille eri ammattiryhmille.

Toimintaympäristö

Digitaaliset etäkonsultaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa kehittyvät poliittisen ohjauksen ja sote-uudistuksen myötä, kun hyvinvointialueet yhtenäistävät palveluja ja kansalliset ohjelmat painottavat kustannusvaikuttavuutta ja saavutettavuutta. Etäkonsultaatiomalli luotiin tiedonvaihdon tehostamiseksi ja puheluiden vähentämiseksi. Lainsäädäntö korostaa potilasturvallisuutta, tietosuojaa ja ammattihenkilöiden vastuuta, ja tulevat sääntelymuutokset voivat helpottaa etäkäytäntöjä. Taloudelliset paineet ja henkilöstöpula lisäävät tarvetta tehokkaille ratkaisuille, mutta investointien ja resurssien rajallisuus voi hidastaa etenemistä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli pilottivaiheessa kolmen erikoissaraanhoidon erikoisalan lääkärit, ihotaudit, sisätaudit ja ortopedia, sekä heitä konsultoivat vastaanottopalveluiden lääkärit. Pilotin jälkeen toimintamalli on laajentunut erikoissairaanhoidon ja peruspalveluiden välillä myös palliatiiviseen keskukseen ja pediatrialle. Peruspalveluiden välisiä konsultaatioita on haavahoitajille, psykiatria ja päihdepalveluihin sekä fysiatrialle.

Jokaisen uuden konsultaatiokanavan aloituksessa konsulteille on järjestetty aloitustilaisuus, jossa on esitelty alustaa ja mietitty sopivaa toimintamallia ja palvelulupausta. Sekä ennen käyttöönottoa että käyttöönoton jälkeen on konsulttien yhteyshenkilön kanssa pidetty yhteyttä. Vastaanottopalveluiden konsultoiville ammattilaisille kerrottiin konsultaatiomahdollisuuksista aluksi viikoittain. Jokaisen uuden konsultaatioväylän avaamisen jälkeen on lähetetty sähköpostitse tietoa kohderyhmille.

Ratkaisun perusidea

Perusajatus oli, että konsultaatiot saataisiin mahdollisimman paljon yhteen väylään, niiden tekeminen ja käsitteleminen olisi helppoa. Näin konsultoivien ammattilaisten ei tarvitsisi muistaa eri palvelulinjojen erilaisia konsultointitapoja, puhelinnumeroita tai konsultointiaikoja. Konsultaatiot tehdään digialustalla fraasia hyödyntäen, jolloin konsultaatiot myös tulevat konsultille hyvin pohdittuina ja määrämuotoisina.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöönotto on tarvinnut paljon viestintää erityisesti konsultaatioita tekeville ammattilaisille. Konsultaatioiden tekemisestä on pyritty tekemään niin yksinkertaista, että lyhyillä, Pirhan intrasta löytyvillä ohjeilla kuka tahansa osaa tehdä konsultaation. Ohjeet löytyvät myös konsulteille, joten alkutapaamisen ja toimintamallin suunnittelun jälkeen uudet konsultit ovat pystyneet aloittamaan konsultaatioihin vastaamisen itsenäisesti perehtyen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ennen aloittamista kannattaa selvittää huolellisesti mitä kautta konsultaatiot tällä hetkellä tulevat ja esimerkiksi mitä puhelinnumeroita tai hoitopalautteiden määrää tulisi seurata. Selkeiden ohjeiden laadinta nopeuttaa perehtymistä. Tiedottamista ei myöskään voi tehdä liikaa: sen pitää olla toistuvaa ja laajaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Konsultaatioiden käyttöönoton yleistymisessä on ollut alustan epävarmuuksista johtuvia haasteita. Ammattilaiset eivät aina luota konsultaation menneen konsultille perille. On myös vaikeaa seurata onko konsultaatiot esimerkiksi vähentäneet puhelinkonsultointia, sillä puhelinkonsultaatiot ovat tulleet sellaisiin puhelinnumeroihin, joihin tulee muitakin puheluita. Toimintamallit eri erikoisaloilla on toisistaan poikkeavat, ennen etäkonsultaatioiden aloittamista, joka osaltaan haastaa datan seurantaa. Tästä syystä vaikuttavuuden arviointi on ongelmallista.