Digituenmalli, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4,I1, I2, I4)
Ammattilaisten digiosaamisen vahvistaminen ja digikyvykkyyden kasvattaminen sekä asukkaiden opastus ja ohjaus alueemme digipalveluiden käytöstä. Alueemme digipalveluiden käytön lisääminen.
Digiosaamisen kartoituskysely oli avoin koko Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilöstölle, henkilöstön kokonaismäärä on 8000 henkilöä. Henkilöstö käsittää kaikki hyvinvointialueen ammattiryhmät ja toimialat. Henkilöstölle lähetetty kysely oli saatavilla hyvinvointialueen intranetissä, jonne kaikilla voimassa olevilla käyttöoikeuksilla olevilla työntekijöillä on pääsy. Tämä ei koske ostopalveluihin kuuluvaa henkilöstöä, johon kuuluu joitakin hyvinvointialueen toimintoja hallinnoivia yksiköitä, sillä heillä ei ole pääsyä intranetiin.
Pohjanmaan hyvinvointialueella on ammattilaisten työvälineenä käytössä useita eri digitaalisia ja sähköisiä järjestelmiä kuten potilastietojärjestelmiä, ajanvaraus- ja toiminnanohjausjärjestelmiä, lääkinnällisten laitteisiin liittyvien monitoroiden käyttöä, yhteydenottokanavia kuten chat, Chatbot ja videoyhteys. Digitaalisten järjestelmien ja sähköisten välineiden käyttömäärä tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Ammattilaiset tarvitsevat ja tulevat tarvitsemaan päivittäisessä työssään perustason digitaitoja. Digiosaamisen avulla mahdollistetaan sujuvat sote-palvelut ja digipalveluiden käyttö asiakkaille (digi- ja väestötietovirasto, 2024). Sote-alalla digituen antamisella on merkittävä vaikutus työntekijä- ja asiakas kokemukseen (dvv, 2024)
Digituenmallin työtä on toteutettu Prima Botnia hankkeen eri investiointien yhteistyönä.
Kehittämiseen on osallistettu kyselyn ja infotilaisuuksien kautta hyvinvointialueen ammattilaisia. Eri digipalveluiden kehittämisen osana on ohjeistettu ammattilaisia rohkaisemaan asiakkaita digipalveluiden käytössä. Ammattilaisilta ollaan saatu myös arvokasta tietoa eri asiakas-kohderyhmien tavoittamisesta.
Kuntakierrosten suunnittelussa ja asiakkaiden ohjeistusten ja markkinoinnin osalta on tehty tiiviisti yhteistyötä hyvinvointialueen viestinnän kanssa.
Opetusklinikka NoVa, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I2) | Innokylä kautta ollaan toteutettu yhteystyötä korkeakoulujen kanssa, opiskelijat ovat olleet osana digituen antamista opetusklinikan kautta.
Ammattilaisten digitaidot kehittyvät ja ammattilaiset osaavat neuvoa ja opastaa asukkaita löytämään ja käyttämään digipalveluita. Tämän myötä digipalveluiden käyttömäärä kasvaa.
Asiakkaiden tavoittaminen, ohjeistaminen ja tukeminen digipalveluiden käytössä.
Muutosta voidaan mitata asiakastyytyväisyydellä, ammattilaisten työhyvinvointikyselyillä sekä digipalveluiden käyttömääriä seuraamalla.
- Digipalveluiden infotilaisuudet ammattilaisille
- Asukkaiden kuntakierrokset
- Digipalveluiden markkinointi
- Asiakkaiden ohjeiden laatiminen
- Asiakkaiden digituen tarjoaminen osana Opetusklinikka NoVa, Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1 ja I2) | Innokylä toimintaa
- Ammattilaisten digikoulutukset
- Ammattilaisten ohjeet digipalveluista
Jatkokehitysenä ehdotettua:
- Digimentor toiminnan jalkauttaminen yksiköihin
Kohderyhmä hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset.
Mukana kehitystyössä ikäihmisten asiakasraati, järjestöyhteistyö ja ammattilaiset.