Digitaaliset lomakkeet (RRP2, P4, I1)
Digitaaliset lomakkeet (RRP2, P4, I1)
Asiakasohjausta on sujuvoitettu ja yhdenmukaistettu kehittämällä digitaalisia lomakkeita, joilla asiakas voi hakea palveluja ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaaliset lomakkeet sujuvoittavat myös ammattilaisten työtä.
Asiakasohjausta kehitetään Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa. Pohjanmaan hyvinvointialue on kaksikielinen hyvinvointialue, jossa myös matkat ovat osaltaan pitkiä. Toimintamallin tarkoituksena on digitaalisten lomakkeiden avulla nopeuttaa ja helpottaa asiakkaiden asiointia.
Hyvinvointialueet ovat vasta vuoden 2023 alussa organisoituneita entisiä kuntia ja sairaanhoitopiirejä, joten uusi organisaatio toimintaympäristöineen luo tietynlaiset haasteet jokaiselle toimijalle. Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti vuonna 2022 kuntayhtymänä, joten vuoden 2022-2023 välillä saatiin luotua paljon uutta uuden organisaation näkökulmasta. Poliittinen paine ja taloustilanne painavat kuitenkin jokaista hyvinvointialuetta luoden omanlaisensa haasteet toimintaympäristölle ja kehittämistyölle.
Kohderyhmänä ovat sekä asiakkaat että ammattilaiset. Asiakkaiden on mahdollista antaa palautetta digitaalisista lomakkeista hyvinvointialueen verkkosivuilla olevan palautelinkin kautta. Kaikki tulleet palautteet käsitellään ja mahdolliset poikkeamat ja virheet korjataan ja kehittämisehdotukset huomioidaan.