Digitaalinen ajanvaraus psyykkarin etävastaanotolle Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Psyykkari on nuorten psykiatrinen sairaanhoitaja, joka tarjoaa nuorelle varhaista tukea mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä haasteissa. Psyykkareiden saavutettavuutta on parannettu etävastaanotoilla, joihin voi ajan varata digitaalisesti.

Toimintaympäristö

Perhekeskuksen lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa lapset ja nuoret perheineen saavat varhaista tukea, arviointia ja hoitoa lievissä ja keskivaikeissa mielenterveyteen ja riippuvuuksiin liittyvissä haasteissa. Palvelut ovat matalan kynnyksen palveluita, joihin ei tarvitse lähetettä. 

Psykiatrisen sairaanhoitajan (psyykkari) saavutettavuutta on lisätty mahdollistamalla digitaalinen ajanvaraus psyykkarin etävastaanotolle. Etävastaanottoja tarjotaan hyvinvointialueen laajuisesti, joka mahdollistaa tasavertaisemman palvelun saatavuuden. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen digistrategia ohjaa kehittämään digipalveluita ja mahdollistamaan asukkaille digitaalista asiointia. Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut ovat kehittyvä toiminta-alue, digitaalinen ajanvaraus ja etävastaanotot mahdollistavat monikanavaisen asioinnin. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Psyykkareiden digipalveluita on kehitetty yhteistyössä psyykkareiden ja heidän esihenkilön, hankkeen sekä tietohallinnon kesken. Oleellisessa roolissa on ollut psyykkareiden ammattitaito ja tuntemus asiakkaista sekä työnkuvasta. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että nuoret saavat palvelua joustavasti ja monikanavaisesti. Ajanvaraus mahdollistuu virka-ajan ulkopuolelle digitaalisen ajanvarauksen myötä. Etävastaanotot mahdollistavat työn tasaisemman jakautumisen, kun palvelua tarjotaan sotekeskusrajoista riippumatta. 

Muutoksen mittaaminen

Psyykkareiden digitaalinen ajanvarausta etävastaanotolle mitataan käyntimäärinä. Käyntien varaamista digitaalisesti haastaa ikäryhmä (12-17v), joilla ei välttämättä ole vaadittuja vahvan tunnistautumisen välineitä. Vuonna 2024 ajanvarauksia oli alle 10. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat 13-18 -vuotiaat nuoret, jotka tarvitsevat mielenterveys- tai riippuvuushoidon palveluita. Digitaalisilla palveluilla tarjotaan monikanavaista palvelumallia ja mahdollisuutta ajanvaraukseen virka-ajan ulkopuolella. Nuorten ajatuksia on kuultu hyvinvointialueen nuorisovaltuuston tapaamisessa. Digipalveluissa tunnistetaan vahvan tunnistautumisen tuomat haasteet ikäryhmälle. Mikäli nuorella ei ole vahvan tunnistautumisen välinettä tulee varata aika puhelimitse. 

Ratkaisun perusidea

Psyykkareiden digipalvelut monikanavaistavat nuorten mielenterveys- ja riippuvuushoidon palveluihin pääsyä ja palveluita. Digitaalinen ajanvaraus mahdollistaa ajanvarauksen vuorokauden ajasta riippumatta. Etävastaanotoilla pyritään madaltamaan kynnystä palveluun pääsyyn. Etävastaanotot tuovat tasa-arvoista palvelua koko hyvinvointialueen nuorille, koska digitaalisessa ajanvarauksessa olevat etävastaanottoajat ovat varattavissa hyvinvointialueen laajuisesti. Etävastaanotot mahdollistavat käynnit myös nuoren siirtyessä esim. työharjoitteluun toiselle paikkakunnalla. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Palvelun suunnittelu ja kehittäminen on tehty tiiviissä yhteistyössä palvelualueen ja ammattilaisten kesken, joka vahvistaa palvelun juurtumista osaksi työtä. Palvelun tunnettavuus vaatii aikaa työtä. Palvelua kehitetään ammattilaisilta ja nuorilta nousevien tarpeiden mukaan. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan soveltaa eri ikäisten etävastaanottopalveluihin. Tämä mahdollistaa nopeamman ensikäynnin sekä jatkohoitojen pitämisen ajasta ja paikasta riippumatta sekä voi madaltaa kynnystä avun hakemiselle. Huomioitavia seikkoja palvelussa ovat mm. palvelun monipuolinen markkinointi ja toimivat välineet sekä yhteydet etävastaanoton suorittamiseksi. Asiakkaan hyvään ja kunnioittavaan kohtaamiseen tulee kiinnittää huomiota ja mahdollisuuksien mukaan kameroiden päällä pitäminen tuo luottamuksellisuutta asioinnissa ihmiseltä ihmiselle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Etävastaanottopalvelun myötä nuorille on voitu tarjota nopeammin aikaa ensikäynnille koko hyvinvointialuelaajuisesti sekä madaltaa kynnystä avun hakemiselle. Psyykkarin ja nuoren eivät tarvitse olla fyysisesti samalta paikkakunnalta vaan ensikäynnin voi suorittaa jonkin alueen psyykkari ja ohjata tämän jälkeen tarpeiden mukaisesti jatkokäynneille nuoren oman alueen psyykkarin palveluihin. Mahdollista on ollut jatkaa myös sillä psyykkarilla, kuka on ensikäynnin suorittanut.