Digialustan markkinointi- ja viestintäkampanjat digipalvelun tunnettuuden parantamiseksi (RRP, 14)
Päijät-Sote-sovelluksen viestinnän ja markkinoinnin keskeisenä ideana oli kasvattaa sovelluksen tunnettuutta niin ammattilaisten kuin alueen asukkaidenkin keskuudessa. Viestintä toteutettiin monikanavaisesti osana vuosien 2023-2025 viestintäohjelmaa.
🏛 Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät
Päijät-Sote-sovelluksen viestintää ohjaavat vahvasti hyvinvointialueen strategiset linjaukset ja poliittiset päätökset. Viestinnän suunnittelussa korostuvat:
- Palvelustrategian ydintavoitteet, kuten vaikuttavuus, asiakaslähtöisyys ja hoidon jatkuvuus.
- Tietosuojalainsäädäntö ja sähköisen asioinnin ehdot, jotka määrittävät viestinnän sisällön ja kanavavalinnat.
- Sote-uudistuksen vaikutukset, jotka näkyvät viestinnän painopisteissä, kuten digipalveluiden nopeassa käyttöönotossa ja palvelulupauksen selkeyttämisessä.
💰 Taloudelliset tekijät
Viestintä ja markkinointi toteutetaan pääosin omana työtä. Tämä vaikuttaa:
- Kanavavalintoihin: painotus on intrassa, Teamsissa ja Viva Engage -keskusteluissa.
- Kumppanuuksiin: viestintätoimistopalvelut hankitaan kilpailutettujen puitesopimusten kautta.
- Mittareihin: rekisteröityneiden käyttäjien määrä ja ammattilaisten koulutustilastot ovat keskeisiä seurantakohteita.
🌍 Yhteiskunnalliset ja sosiaaliset tekijät
Viestinnän suunnittelussa huomioidaan:
- Osallisuus ja yhteiskehittäminen: strategiatyöhön osallistetaan henkilöstöä ja asukkaita kyselyin ja työpajoin.
- Kokemusasiantuntijuus: esimerkiksi anafylaksian kokeneiden digipolku on kehitetty yhteistyössä kokemusosaajien kanssa, mikä tuo viestintään inhimillistä näkökulmaa.
- Segmentointi: viestintä kohdennetaan eri yleisöille (esim. nuoret, ikääntyneet, ammattilaiset).
🎭 Kulttuuriset tekijät
Viestinnässä korostuu:
- Omannäköinen sisältö: some- ja blogipostauksissa suositaan autenttista, kokemuksellista kerrontaa.
- Paikallisuus ja yhteisöllisyys: viestintä rakentuu Päijät-Hämeen alueen identiteetin ja arvojen varaan, esimerkiksi osallistumalla paikallisiin tapahtumiin ja järjestämällä digivartteja.
🌱 Ympäristötekijät
Viestinnän sisällöissä ja strategisissa tavoitteissa näkyy:
- Kestävä kehitys: palveluiden järjestämisessä korostetaan ympäristöllistä, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä.
- Digipalveluiden suosiminen: sähköinen asiointi vähentää fyysistä liikkumista ja paperipostia, tukien ekologisia tavoitteita.
📣 Viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutus
Viestintä rakentuu vuosikellon ja viestintäsuunnitelmien pohjalta. Keskeisiä toimenpiteitä ovat:
- Päijät-Sote-sovelluksen viestinnän vuosikello
- Kampanjat ja teemaviikot
- Sovelluksen päivityksistä tiedottaminen
- Käyttäjätarinoiden julkaisu
- Digimentoreiden tulosaluekoosteet
- Viestintäkanavien monipuolinen käyttö (intra, Teams, Viva Engage, some)
Kohderyhmänä hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset. Maksullisia markkinointikampanjoita on toteutettu vuosina 2023-2025. Kampanjoiden tavoitteena oli kasvattaa sovelluksen käyttäjämäärää ja testata eri mainosmuotojen ja kanavien tehokkuutta.
Ammattilaisviestintä:
- Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaiset yleisesti
- kohdennettua viestintää erikseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille
- kohdennettua viestintää sovellusta käyttöönottaville yksiköille
- kohdennettua viestintää sovellusta jo käyttäville ammattilaisille.
Ammattilaisymmärrystä on kerrytetty monin eri tavoin. Palautetta on kerätty opastustilaisuuksista, koulutuksista, käyttöönotoista (lyhyen ja pitkän aikavälin palautteet) sekä ammattilaisten tyytyväisyydestä digipalvelutiimin toimintaan. Ammattilaisia on osallistettu aktiivisesti viestinnän ja koulutusten kautta. Viestintä on toteutettu Intra- ja Teams-kanavien kautta, viikkotiedotteissa, esihenkilöviesteissä ja toimialakanavien tiedotteissa. Teamsin välityksellä on järjestetty kaikille avoimia digivartteja ja opastuksen tehostepäiviä yksiköissä. Koulutukset ja osaamisen kehittäminen on toteutettu muun muassa verkkokurssien, yleisesittelyjen ja yksiköille suunnattujen koulutusten kautta.
Mittareina on käytetty muun muassa BeePro-alustalle kirjautuneiden ammattilaisten ja Pätevä-verkkokurssin suorittaneiden lukumäärää.
Asukasviestintä:
- digitaalinen mainonta
- painotuotteet tärkeissä kohtaamispisteissä
- laaja ulkomainoskampanja
- kohdennettua mainontaa eri asiakassegmenteille
Asukkaiden osallistaminen on ollut monikanavaista ja kattavaa ja asukasymmärrystä on kerrytetty esimerkiksi Päijät-Sote-sovelluksen lanseerauskampanjan aikana, jatkuvalla asiakaspalautteilla.