Digialustan markkinointi- ja viestintäkampanjat digipalvelun tunnettuuden parantamiseksi (RRP, 14)

Päijät-Sote-sovelluksen viestinnän ja markkinoinnin keskeisenä ideana oli kasvattaa sovelluksen tunnettuutta niin ammattilaisten kuin alueen asukkaidenkin keskuudessa. Viestintä toteutettiin monikanavaisesti osana vuosien 2023-2025 viestintäohjelmaa.

Toimintaympäristö

🏛 Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät

Päijät-Sote-sovelluksen viestintää ohjaavat vahvasti hyvinvointialueen strategiset linjaukset ja poliittiset päätökset. Viestinnän suunnittelussa korostuvat:

  • Palvelustrategian ydintavoitteet, kuten vaikuttavuus, asiakaslähtöisyys ja hoidon jatkuvuus.
  • Tietosuojalainsäädäntö ja sähköisen asioinnin ehdot, jotka määrittävät viestinnän sisällön ja kanavavalinnat.
  • Sote-uudistuksen vaikutukset, jotka näkyvät viestinnän painopisteissä, kuten digipalveluiden nopeassa käyttöönotossa ja palvelulupauksen selkeyttämisessä.

💰 Taloudelliset tekijät

Viestintä ja markkinointi toteutetaan pääosin omana työtä. Tämä vaikuttaa:

  • Kanavavalintoihin: painotus on intrassa, Teamsissa ja Viva Engage -keskusteluissa.
  • Kumppanuuksiin: viestintätoimistopalvelut hankitaan kilpailutettujen puitesopimusten kautta.
  • Mittareihin: rekisteröityneiden käyttäjien määrä ja ammattilaisten koulutustilastot ovat keskeisiä seurantakohteita.

🌍 Yhteiskunnalliset ja sosiaaliset tekijät

Viestinnän suunnittelussa huomioidaan:

  • Osallisuus ja yhteiskehittäminen: strategiatyöhön osallistetaan henkilöstöä ja asukkaita kyselyin ja työpajoin.
  • Kokemusasiantuntijuus: esimerkiksi anafylaksian kokeneiden digipolku on kehitetty yhteistyössä kokemusosaajien kanssa, mikä tuo viestintään inhimillistä näkökulmaa.
  • Segmentointi: viestintä kohdennetaan eri yleisöille (esim. nuoret, ikääntyneet, ammattilaiset).

🎭 Kulttuuriset tekijät

Viestinnässä korostuu:

  • Omannäköinen sisältö: some- ja blogipostauksissa suositaan autenttista, kokemuksellista kerrontaa.
  • Paikallisuus ja yhteisöllisyys: viestintä rakentuu Päijät-Hämeen alueen identiteetin ja arvojen varaan, esimerkiksi osallistumalla paikallisiin tapahtumiin ja järjestämällä digivartteja.

🌱 Ympäristötekijät

Viestinnän sisällöissä ja strategisissa tavoitteissa näkyy:

  • Kestävä kehitys: palveluiden järjestämisessä korostetaan ympäristöllistä, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä.
  • Digipalveluiden suosiminen: sähköinen asiointi vähentää fyysistä liikkumista ja paperipostia, tukien ekologisia tavoitteita.

📣 Viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutus

Viestintä rakentuu vuosikellon ja viestintäsuunnitelmien pohjalta. Keskeisiä toimenpiteitä ovat:

  • Päijät-Sote-sovelluksen viestinnän vuosikello
  • Kampanjat ja teemaviikot
  • Sovelluksen päivityksistä tiedottaminen
  • Käyttäjätarinoiden julkaisu
  • Digimentoreiden tulosaluekoosteet
  • Viestintäkanavien monipuolinen käyttö (intra, Teams, Viva Engage, some)
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen asukkaat ja ammattilaiset. Maksullisia markkinointikampanjoita on toteutettu vuosina 2023-2025. Kampanjoiden tavoitteena oli kasvattaa sovelluksen käyttäjämäärää ja testata eri mainosmuotojen ja kanavien tehokkuutta.

Ammattilaisviestintä:

  • Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ammattilaiset yleisesti
  • kohdennettua viestintää erikseen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille
  • kohdennettua viestintää sovellusta käyttöönottaville yksiköille
  • kohdennettua viestintää sovellusta jo käyttäville ammattilaisille.

Ammattilaisymmärrystä on kerrytetty monin eri tavoin. Palautetta on kerätty opastustilaisuuksista, koulutuksista, käyttöönotoista (lyhyen ja pitkän aikavälin palautteet) sekä ammattilaisten tyytyväisyydestä digipalvelutiimin toimintaan. Ammattilaisia on osallistettu aktiivisesti viestinnän ja koulutusten kautta.  Viestintä on toteutettu Intra- ja Teams-kanavien kautta, viikkotiedotteissa, esihenkilöviesteissä ja toimialakanavien tiedotteissa. Teamsin välityksellä on järjestetty kaikille avoimia digivartteja ja opastuksen tehostepäiviä yksiköissä. Koulutukset ja osaamisen kehittäminen on toteutettu muun muassa verkkokurssien, yleisesittelyjen ja yksiköille suunnattujen koulutusten kautta.

Mittareina on käytetty muun muassa BeePro-alustalle kirjautuneiden ammattilaisten  ja Pätevä-verkkokurssin suorittaneiden lukumäärää.

Asukasviestintä:

  • digitaalinen mainonta
  • painotuotteet tärkeissä kohtaamispisteissä
  • laaja ulkomainoskampanja
  • kohdennettua mainontaa eri asiakassegmenteille

Asukkaiden osallistaminen on ollut monikanavaista ja kattavaa ja asukasymmärrystä on kerrytetty esimerkiksi Päijät-Sote-sovelluksen lanseerauskampanjan aikana, jatkuvalla asiakaspalautteilla.

 

 

 

Ratkaisun perusidea

Päijät-Sote-sovelluksen viestintä on toteutettu suunnitelmallisesti ja organisoidusti. Viestintätiimi hoitaa viralliset tiedotteet, aikatauluttaa some-postaukset ja sisäiset viestit. Käytössä on yhteinen viestinnän vuosikello ja säännölliset palaverit, joissa toimitetaan valmiit materiaalit viestinnälle. Päijät-Sote-sovelluksen viestintä ja markkinointi osana RRP-hanketta on ollut:

  • Suunnitelmallista ja aikataulutettua
  • Yhteiskehitettyä
  • Monikanavaista ja kohdennettua
  • Dokumentoitu ja auditoitavissa projektirakenteiden kautta

Omana toimintana toteutetun viestinnän ja markkinoinnin lisäksi on toteutettu useita päijät-Sote-sovelluksen maksullisia markkinointikampanjoita yhteystyössä mainostoimiston kanssa. Kampanjoiden tavoitteena oli kasvattaa sovelluksen käyttäjämäärää ja testata eri mainosmuotojen ja -kanavien tehokkuutta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

✅ Tehtävät juurruttamisen tueksi

1. Viestinnän vuosikellon ylläpito

  • Laaditaan ja ylläpidetään vuosikelloa, joka ohjaa viestintä- ja markkinointitoimenpiteitä koko vuoden ajan.
  • Varmistetaan, että viestit tavoittavat oikeat kohderyhmät oikeaan aikaan.

2. Sisällöntuotanto ja kampanjat

  • Tuotetaan sisältöä eri kanaviin: lehdistötiedotteet, verkkosivut, intra, Teams-kanavat, sosiaalinen media.
  • Toteutetaan kohdennettuja kampanjoita esimerkiksi allergiakauden, flunssakauden tai kesälomien yhteydessä.

3. Koulutus ja digivartit

  • Järjestetään digivartteja ja opastustilaisuuksia ammattilaisille ja asukkaille.
  • Hyödynnetään Pätevä-verkkokursseja sovelluksen ja BeePro-digialustan käytön tueksi.

4. Yhteistyö ja kumppanuudet

  • Tehdään yhteistyötä esihenkilöiden, digimentoreiden ja toimialakohtaisten tiimien kanssa.
  • Nostetaan viestintää esihenkilöviesteihin, viikkotiedotteisiin ja kuukausikoosteisiin.

5. Mittarointi ja seuranta

  • Seurataan rekisteröityneiden käyttäjien määrää, aktiivisuutta ja digivarttien osallistujamääriä.
  • Arvioidaan viestinnän vaikuttavuutta ja kohderyhmien sitoutumista.

🔧 Resurssitarpeet

  • Henkilöstöresurssit: Viestintätiimi, digipalvelutiimi, sisällöntuottajat, digimentorit.
  • Aikataulutus: Viestinnän vuosikello ja kuukausittaiset markkinointipalaverit.
  • Tekniset resurssit: BeePro-digialusta, verkkokurssialusta, intranet.
  • Budjetti: Useimmat toimenpiteet toteutetaan ilman erillistä budjettia omana työnä. Erillisiä kustannuksia syntyy esimerkiksi lisensseistä ja tapahtumien järjestämisestä sekä markkinointimateriaalin painatuskuluista

🔄 Prosessi ja vaiheet juurruttamiseen

1. Suunnittelu

  • Viestinnän vuosikello ja kampanjasuunnitelmat laaditaan yhteistyössä digipalvelutiimin kanssa.
  • Kohderyhmät segmentoidaan ja viestit räätälöidään kohderyhmän mukaisesti

2. Toteutus

  • Viestintä julkaisee sisällöt sovituissa kanavissa.
  • Digipalvelutiimi tuottaa materiaalit ja osallistuu tapahtumiin.

3. Koulutus ja tuki

  • Ammattilaisille tarjotaan verkkokursseja ja digivartteja sekä koulutuksia
  • Asukkaille järjestetään opastuspäiviä ja tapahtumia.

4. Seuranta ja arviointi

  • Mittareiden avulla seurataan käyttäjämääriä, osallistumista ja viestinnän vaikuttavuutta.
  • Tuloksia hyödynnetään seuraavan kauden suunnittelussa.

5. Vakiinnuttaminen

  • Toimintamalli dokumentoidaan ja jaetaan organisaation sisällä.
  • Viestintätoimenpiteet integroidaan osaksi arjen rutiineja ja vuosikelloa.
Vinkit toimintamallin soveltajille

✅ Vinkit toimintamallin soveltajille

1. Hyödynnä viestinnän vuosikelloa

  • Luo koko vuoden kattava suunnitelma, joka sisältää kampanjat, sisällöt ja aikataulut.
  • Vuosikello auttaa pysymään johdonmukaisena ja varmistaa, että oikeat viestit tavoittavat oikeat kohderyhmät oikeaan aikaan.

2. Kohdenna viestintä eri ryhmille

  • Tunnista ja käytä ammattilaisviestintäkanavat.
  • Sosiaalinen media, verkkosivut ja tapahtumat soveltuvat asukasviestintään.

3. Tee yhteistyötä digimentoreiden ja esihenkilöiden kanssa

  • Nosta viestintää viikkotiedotteisiin, esihenkilöviesteihin ja tulosaluekoosteisiin.
  • Aktivoi keskustelua ja hyödynnä kokemuksia.

4. Kouluta ja tue ammattilaisia

  • Tarjoa verkkokursseja mobiilisovelluksen ja BeePro-digialustan käytöstä.
  • Järjestä digivartteja ja opastuspäiviä yksiköissä.

5. Seuraa ja arvioi vaikuttavuutta

  • Mittaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää, digivarttien osallistujamääriä ja viestien tavoittavuutta.
  • Käytä Power BI -raportteja viestinnän seurannassa ja arvioinnissa.
  • Laajuus ja kohderyhmä vaikuttavat tuloksiin > konkreettiset kampanja-aiheet ja laaja kohderyhmä sekä kohderyhmien tunnistaminen ja tavoittaminen, uusien kanavien kokeilu
  • Maksullisen mainonnan seurannan ja analytiikan kehittäminen.

6. Parhaiten toimineet kampanjat

  • Rokotukset, kiireettömät palvelut, sovellusopastus, terveystarkastuslomakkeen käyttöönotto
  • Kohderyhmäanalyysi: 55+ tavoitettiin parhaiten, nuoret aikuiset haastavin kohderyhmä

⚠️ Sudenkuopat, joita kannattaa välttää

1. Resurssien alimitoitus

  • Materiaalit kannattaa valmistella valmiiksi ja aikatauluttaa huolellisesti.

2. Yksittäisten kampanjoiden irrallisuus

  • Vältä kampanjoita, jotka eivät linkity vuosikelloon tai strategiaan. Johdonmukaisuus on avain.
  • iOS-mainonta haasteellista konversiopisteiden puutteen vuoksi

3. Käyttöönoton epäselvyydet

  • Sovelluksen käyttöönotto vaatii selkeän prosessin ja tukea. Geneerinen käyttöönotto-ohjeistus auttaa, mutta se pitää sovittaa paikalliseen kontekstiin.

4. Viestinnän vaikuttavuuden arvioinnin puute

  • Ilman mittareita ja analytiikkaa ei voida osoittaa viestinnän vaikutuksia käyttäjämääriin tai sitoutumiseen.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Viestintä ja markkinointi lisäsivät sovelluksen tunnettuutta ja luottamusta, mikä näkyi uusien käyttäjien määrän kasvuna erityisesti kampanjoiden ja tapahtumien yhteydessä.
  • Uusien toiminnallisuuksien lanseeraukset esimerkiksi ajanvaraustoiminnallisuudet herättivät kiinnostusta ja lisäsivät asukkaiden aktiivisuutta sovelluksessa
  • Sovelluksen käyttö ammattilaisten keskuudessa laajenee toiminnallisuuksien käyttöönottojen myötä
  • Ammattilaisten sitoutumista ja käyttöaktiivisuus parantuneet ammattilaisille kohdennetun viestinnän, koulutusten ja käytön tuen myötä
  • Seuranta ja mittarointi kehittyneet

Mikä on muuttunut?

Sovelluksen tunnettuus ammattilaisten keskuudessa on kasvanut, ja ammattilaisten osaaminen sovelluksen käytössä on vahvistunut. Rekisteröityneiden ammattilaiskäyttäjien määrä 1700.

Rekisteröityneiden asukaskäyttäjien määrä: Lanseerauskampanjan käynnistyttyä 10 000 käyttäjän raja rikki noin kolme viikkoa lanseerauksesta, 17 000 käyttäjän raja rikki alle kaksi kuukautta lanseerauksesta. Vuoden 2023 lopussa käyttäjiä oli yli 40 000, vuoden 2024 lopussa yli 75 000 ja vuoden 2025 lopussa tavoitellaan yli 100 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Syyskuussa 2025 yli 50% alueen väestöstä on ottanut Päijät-Sote-sovelluksen käyttöön. Mainosnäyttöjä vuonna 2024 oli 2 028 962 kappaletta. Kokonaisuudessaan kampanjat osoittivat, että monikanavainen viestintä tavoitti laajan käyttäjäkunnan ja markkinointi oli tehokasta.