Chatbot -palvelun laajentaminen, Päijät-Hämeen hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Chatbot-palvelu on laajennettu kattamaan koko hyvinvointialueen palvelut. Chatbot varmistaa digipalveluiden saatavuutta.
Toimintaympäristö
Kehittämistyön pohjana toimivat
- THL:n koordinoima digipalveluiden nykytilakartoitus
- Alueen digitaalisen kypsyystason arviointi
- Hankkeen 1. vaiheen toimeenpanosuunnitelma
- Vuonna 2020 alueella 22,5 % väestöstä oli asioinut sähköisesti sote-palveluissa – tämä vastaa maan keskitasoa.
- Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on ollut käytössä hybridichatbot asiakkaiden ohjauksen tukena jo vuodesta 2021.
Poliittiset ja lainsäädännölliset tekijät
- Sote-uudistus ja kansalliset digistrategiat (esim. Tulevaisuuden sote-keskus -ohjelma) korostavat:
- saavutettavuutta
- asiakaslähtöisyyttä
- digitaalisten kanavien käyttöä
Yhteiskunnalliset ja kulttuuriset tekijät
- Väestön digiosaamisen ja -luottamuksen vaihtelu edellyttää:
- selkokielisiä
- saavutettavia
- käyttäjälähtöisiä ratkaisuja
- Monikielisyys ja kulttuurinen monimuotoisuus on huomioitava erityisesti asiakaspalveluboteissa.
- Kansalaisten odotukset kohdistuvat nopeisiin ja ajasta riippumattomiin palveluihin.
Taloudelliset tekijät
- Chatbotin kehitys tukee kustannustehokkuutta:
- vähentää manuaalista asiakaspalvelukuormaa
- mahdollistaa skaalautuvuuden ilman merkittäviä lisäkustannuksia
Sosiaaliset tekijät
- Chatbot tarjoaa matalan kynnyksen asiakasohjauksen erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville.
- Tärkeää on:
- itseohjautuvuuden tukeminen
- käyttäjäkokemuksen jatkuva arviointi ja kehittäminen
- saavutettavuus myös niille, joilla on rajoitettu kyky käyttää digipalveluita
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjät.
- Asiakkaita on osallistettu chatbotin jatkokehittämiseen asiakasraatien testien ja palautteen avulla.
- Asiakasymmärrystä on kasvatettu asiakkaiden tarpeiden osalta analysoimalla ja luokittelemalla asiakkaiden chatbotille esittämiä kysymyksiä.