Avosairaanhoidon ohjepankin kehittäminen​, Länsi-Uudenmaan hva (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa on linjattu käytänteet avosairaanhoidon kliinisen työn ohjeiden hallinnointiin. Toimintamallin lisäksi samaan aikaan rakennettiin alusta ja kansiorakenteet avosairaanhoidon kliinisen työn ohjeille.​

Toimintaympäristö

Avosairaanhoidon toimintaympäristö koostuu useista terveysasemista ja lisäksi mm. digitaalisista palveluista sekä keskitetyistä palveluista. Ohjeiden hallinnointikäytänteet tukevat näiden yksiköiden sujuvaa ja turvallista toimintaa varmistamalla, että henkilöstöllä on käytössään ajantasaiset, selkeät ja helposti saavutettavat kliinisen työn ohjeet (tautikohtaiset ja diagnostiset kriteerit löytyvät kansallisista tietokannoista). Ohjeet sijaitsevat keskitetysti avosairaanhoidon ohjepankissa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen intranetissä, johon kaikilla työntekijöillä on pääsy. Ohjeiden päivittämisestä ja sisällöllisestä tarkistuksesta vastaavat nimetyt lääkärit ja hoitajat. Helposti löytyvillä, ajantasaisilla ja yhtenäisillä ohjeilla voidaan nopeuttaa terveysasemien toimintaa ja potilastyötä, joka purkaa myös hoito- sekä palveluvelkaa. Henkilöstöä kannustetaan antamaan palautetta ohjeiden toimivuudesta käytännön työssä.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Avosairaanhoidossa ei ole aikaisemmin ollut omaa ohjepankkia, jonka yhteydessä olisi linjattu laajasti käytänteitä ohjeiden hallinnointiin ja päivittämiseen. Ohjeita oli monessa eri paikassa ja niiden hallinnointi oli löyhää. ​

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kehittämisen aikana avosairaanhoidossa on päivitetty ja yhtenäistetty useita ammattilais- ja potilasohjeita. Ohjeiden yhtenäistäminen jatkuu edelleen ja henkilöstö voi esittää toiveita päivitettävistä ohjeista. Tarve ja toiveet potilasohjeisiin saattavat nousta myös asiakkaiden palautteista.​

Ratkaisun perusidea

Toimintamalli vastaa avosairaanhoidon ohjeiden päivittämisen ja hallinnoinnin tarpeeseen. Avosairaanhoidon ohjepankilla on omistaja ja ylläpitäjät ja kaikille ohjedokumenteille on merkitty vastuuhenkilö ja seuraava tarkistuspäivä. Ohjesivuston tietosivuille ja dokumenteille on luotu automaattiset työnkulut, jolloin ohjeista tulee automattisesti muistutus, kun ne on tarkistettava. Uusista ja päivitetyistä ohjeista viestitään laajasti ja jokaisen uuden ohjeen kohdalla on pohdittu, kuinka ohje jalkautetaan henkilöstölle. Toimintamalliin on kuvattu myös ohjepankin laatukriteerit.​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Toimintamallin käyttöönotosta on tiedotettu ja henkilöstölle on järjestetty infotilaisuuksia, jossa on opastettu uuden ohjepankin käyttöä​
  • Avosairaanhoidon koulutustiimi jalkauttaa omien koulutuksiensa yhteydessä ohjepankkia ja siellä olevia ohjeita​
  • Avosairaanhoidon kehittäjäverkoston jäsenet jalkauttavat omissa yksiköissään ohjepankkia ja siellä olevia ohjeita
  • Ohjepankin omistaja ja ylläpitäjät jalkauttavat uusia ohjeita ja ohjepankkia ohjeiden hallinnoinnin yhteydessä
  • Ohjepankin omistaja vastaa jatkossa ohjepankkiin liittyvästä viestinnästä johdolle ja henkilöstölle
  • Henkilöstölle lähetetään jatkossa n. kerran vuodessa palautekysely ohjepankin toimivuudesta​
  • Luovutaan vanhoista ohjeiden säilytyspaikoista
Vinkit toimintamallin soveltajille
  1. Toimintamalli on sovellettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin​
  2. Toimintamallin työstäminen vaatii riittäviä resursseja ja kokonaiskuvaa toimintaympäristön ohjeiden hallinnoinnista sekä selkeää kuvaa tavoitetilasta​
  3. Automaattisten työnkulkujen asettaminen vaatii osaamista (esim. intranetin järjestelmätoimittajalta)​
  4. Ohjeiden hallinnoinnissa ja ohjesivuston ylläpidossa tarvitaan kurinalaisuutta ja tarkkuutta​
  5. Ohjepankille kannattaa nimetä omistaja ja ohjeiden määrästä riippuen kouluttaa myös ylläpitäjät
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kehittämisen aikana kohtasimme erilaisia mm. seuraavia haasteita:​

  • Ohjeita oli eri paikoissa ja niiden hallinnointi ollut löyhää, kokonaiskuvaa niistä ei ollut​
  • Automaattisten työnkulkujen asettamisen haasteellisuus – saatiin ratkaistua järjestelmätoimittajan avulla​

​Kaiken kaikkiaan toimintamallista ja uudesta ohjepankista saatu palaute on ollut myönteistä ja toiveita uusista ohjeista on tullut paljon.