ASTA- digitaalinen alusta tehostaa resurssien ohjaamista palvelutarpeen mukaisesti , Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4)
ASTA- digitaalinen alusta tehostaa resurssien ohjaamista palvelutarpeen mukaisesti , Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I4)
Terveydenhuollon ammattilaisille kehitettävä Asta-alusta vastaa tarpeeseen helpottaa HVA-alueille kriittisen osaamisen ja henkilöstöresurssin eli perusterveydenhuollon ammattilaisten saatavuutta henkilöstöjohtamisen prosesseja sujuvoittamalla.
Kymenlaakson korkea palvelutarve ja haastava taloustilanne yhdistettynä koronaviruspandemian kasvattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaan luovat tarpeen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen saatavuuden vahvistamiselle ja kustannusvaikuttavuuden lisäämiselle. Kymenlaakso on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen näkökulmasta haastava, sillä alueen väestön palvelutarve on suuri, syntyvyys vähäistä ja ikääntyneiden osuus väestöstä on maan suurimpia.
Hyvinvointialue on julkisten palvelujen organisaatio, joka järjestää alueensa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut. Suomessa on 21 hyvinvointialuetta, jotka muodostuvat pääosin maakuntajaon pohjalta. Valtio rahoittaa hyvinvointialueiden toiminnan.
Hyvinvointialueuudistus tarvitaan yhdenvertaisten palvelujen varmistamiseksi, kaventamaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä hillitsemään kustannusten kasvua. Tavoitteena on siirtää sosiaali- ja terveydenhuollon painopistettä peruspalveluihin ja ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin sekä parantaa hoitoon pääsyä. Pelastustoimen osalta tavoitteena on parantaa turvallisuutta, ja varmistaa valtakunnallisesti yhtenäinen ja häiriötön pelastustoimen järjestelmä.
Asta-alusta on kehitetty terveydenhuollon ammattilaisten resurssien ohjaamiseen palvelutarpeen mukaisesti. Alusta helpottaa kriittisen osaamisen ja henkilöstöresurssien saatavuutta HVA-alueilla sujuvoittamalla henkilöstöjohtamisen prosesseja. Keskeinen innovaatio on keikkamuotoisen työn tarjoaminen ja hallinta digitaalisesti, mikä mahdollistaa joustavan henkilöstösuunnittelun ja tukee hoito-, palvelu- ja kuntoutusvelan purkua.
Toimintaympäristöön vaikuttavat vahvasti poliittinen ja yhteiskunnallinen paine vähentää vuokratyövoiman käyttöä, kasvavat kustannukset, lääkäripula sekä tarve digitalisoida ja tehostaa julkisen sektorin rekrytointia. Lainsäädäntö (GDPR, saavutettavuus, tietoturva) ja hyvinvointialueiden omat arkkitehtuurilinjaukset ohjaavat ratkaisun toteutusta.
Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueiden lyhytaikaisista työjaksoista kiinnostuneet lääkärit ja muut sote-ammattilaiset sekä rekrytoinnista vastaavat HR-asiantuntijat ja esihenkilöt. Asiakasymmärrystä on kerätty haastatteluilla, kyselyillä ja markkinavuoropuheluilla sekä käyttäjätestauksilla. Asiakkaita on osallistettu kehitystyöhön työpajojen, pilotointikeskustelujen ja palautteenkeruun kautta. Erityisesti nuorten lääkärien tarpeet ja toiveet joustavasta, läpinäkyvästä ja helposti lähestyttävästä palvelusta on huomioitu.