Asiakkaiden digituen toimintamalli Kainuun hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Asiakkaiden digituki Kainuun hyvinvointialueen digipalveluihin.
- Digituen liittäminen järjestöavustuksiin
- Oppilaitos- ja järjestöyhteistyö
- Avustettu valtuutus
- Digiopastukset
- Digituki- sivu ja UKK
Digitalisaatio etenee nopeasti, mutta Kainuussa laitteiden ja yhteyksien saatavuudessa on suuria eroja, eivätkä kaikki tunne digipalveluja tai niiden käyttöä. Digituki on kirjattu hyvinvointialueen strategiaan keinoksi edistää yhdenvertaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä varmistaa palvelujen saavutettavuus kaikille. Kehittämistä ohjaavat lainsäädäntö ja kansalliset linjaukset, joissa korostetaan saavutettavuutta ja erityisryhmien opastusta. Yhteiskunnallisesti digitalisaation nopea kehitys lisää tarvetta digiosaamisen vahvistamiseen, ja poliittisesti painopiste on yhdenvertaisessa, ensisijaisesti sähköisessä asioinnissa. Taloudellisesti digituen kehittäminen tukee kustannustehokkuutta ja madaltaa asioinnin esteitä, samalla kun kulttuuriset ja sosiaaliset näkökulmat huomioivat ikääntymisen ja väestön monimuotoistumisen.
Kohderyhmiä ovat erityisesti ikääntyneet, erityisryhmät sekä henkilöt, joilla on haasteita digipalvelujen käytössä. Asiakasymmärrystä on kerätty haastatteluilla esim. jalkautumalla päivittäistavarakauppoihin ja osallistumalla erilaisiin tilaisuuksiin. Läheisten rooli on merkittävä, mutta myös he tarvitsevat tietoa digipalveluista ja -tuesta.