Asiakkaan tuottaman toimintakykytiedon hyödyntäminen kuntoutuksen aluepalveluissa, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Kuntoutuspalveluihin tuleva asiakas täyttää Digitaalisessa sote-keskuksessa digitaalisen esitietolomakkeen, jota hyödynnetään terapiapalveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella kuntoutuksen aluepalveluissa.
Kuntoutuksen toimialueella juurrutetaan toimintamalleja, joissa sähköistetään esitietolomakkeita. Palvelualueen tavoitteena on, että esitietolomakkeita käytetään kaikissa kuntoutuksen aluepalveluiden yksiköissä. Yhteisellä toiminta- ja puheterapian sähköisellä esitietolomakkeella ehkäistään päällekkäistä työtä, koska usein sama alle kouluikäinen lapsi ohjautuu molempien terapeuttien vastaanotolle. Sähköinen esitietolomake rakennetaan ammattilaisen työkaluksi ja sillä nopeutetaan ammattilaisten välistä tiedonkulkua. Sähköinen esitietolomake vähentää paperilla olevia henkilötietoja ja on siten myös tietoturvallinen työskentelytapa.
Pohteen strategian painopisteinä ovat muun muassa sujuvat ja tarkoituksenmukaiset palvelut, joita aktiivisesti kehitetään ja uudistetaan säännöllisesti. Pohteen alueella toimiva Digitaalinen sote-keskus mahdollistaa sähköiset palvelut ja tietojen keräämisen Pohteen alueen asukkailta.
Asiakkaalta voidaan kerätä toimintakykytietoa ennen vastaanottoa, jolloin vastaanoton suunnittelu ja ajankäyttö vastaanotolla sujuvoituu ja asiakas saa tarvitsemansa palvelun kohdennetusti. Ennakkotietoja voidaan hyödyntää vastaanottomuotojen suunnittelussa, esimerkiksi tarjoamalla asiakkaalle etävastaanottoa. Sähköinen esitietolomake mahdollistaa sen, että asiakas on oman tilanteensa asiantuntija ja hän voi tuottaa ja hallita omaa toimintakykytietoaan. Asiakas myös pohtii kuntoutuksen tavoitteita etukäteen.
Kuntoutuksen aluepalveluissa ei ole aiemmin ollut sähköisiä esitietolomakkeita. Ennen kehittämistyötä aluepalveluissa on ollut käytössä vain paperisia ja ei-yhtenäisiä esitietolomakkeita. Toimintamallin kehittämisessä nimetty työryhmä laatii fysioterapian esitietolomakkeen sekä toiminta- ja puheterapiaan yhteisen esitietolomakkeen alle kouluikäisille lapsille.
Fysioterapian esitietolomake
Fysioterapiaan ohjautuvista asiakkaista ei ole aikaisemmin kerätty ennakkotietoa, vaan asiakkaat ovat täyttäneet juuri ennen vastaanotolle tuloa tai tullessaan vastaanotolle esitietolomakkeen. Tämän jälkeen esitietolomakkeen tietoja on hyödynnetty haastattelun tukena. Tavoitteena on, että asiakkaat voisivat tuottaa omasta toimintakyvystään tietoa ennakkoon jo ennen varsinaista vastaanottoa ja sitä voidaan hyödyntää fysio, -toiminta- tai puheterapian suunnittelussa ja toteutuksessa.
Toiminta- ja puheterapian yhteinen esitietolomake
Lääkäri ohjaa usein saman lapsen toiminta- ja puheterapeutin vastaanotolle. Paperisessa esitietolomakkeessa ei ole kuvattu riittävissä määrin alle kouluikäisen lapsen varhaista kehitystä ja siinä on päällekkäisiä, useaan kertaan toistuvia kysymyksiä. Toiminta- ja puheterapeuteilla on tähän mennessä olleet erilliset lomakkeet, jotka halutaan yhtenäistää yhdeksi yhteiseksi esitietolomakkeeksi.
Sähköinen esitietolomake on kehitetty yhteistyössä Pohteen Digitaalisen sote-keskuksen kanssa. Digitaalisen sote-keskuksen palveluasiantuntija on ollut mukana kehittämässä toimintamallia ja asiantuntijana lomakkeen saattamisessa sähköiseen muotoon. Toimintamallin ja lomakkeen sisällönkehittämisestä ovat vastanneet Pohteen sote-keskuksissa työskentelevät ja kehittämistyöhön nimetyt fysio, -toiminta- ja puheterapeutit. Nimetyt vastuuyksikköpäälliköt ovat ohjanneet kehittämistyöhön osallistuneiden ammattilaisten työryhmätyöskentelyä sekä ovat täyttäneet kehittämistyön alussa projektikortin.
Tavoitteena on, että asiakas voisi tuottaa itse tietoa omasta toimintakyvystään, jota voidaan hyödyntää fysio, -toiminta- ja puheterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Ammattilainen poimii esitietolomakkeelta tietoja ensikäyntiä varten, kohdentaa asiakkaan saamaa palvelua ja suunnittelee tulevan vastaanottokäynnin aiempaa suunnitelmallisemmin.
Fysioterapian esitietolomake
Tavoiteltua muutosta mitataan pilotin aikana kerättävällä ammattilaiskokemuksilla.
Asiakkaat tuottavat esitietoa toimintakyvystään.
-
Testiasiakkaiden määrä ja toteutunut sähköisen lomakkeen täyttö.
-
Asiakaskokemukset
Asiakkaan tuottamaa toimintakykytietoa hyödynnetään fysioterapian suunnittelussa.
Ammattilaisten kokemukset:
-
Oliko asiakkaan tuottama tieto saatavilla ennen vastaanottoa
-
Asiakkaan tietoihin perehtyminen
-
Oliko lomakkeesta saatava tieto oleellista?
Asiakkaan tuottamaa toimintakykytietoa hyödynnetään fysioterapian toteutuksessa.
Ammattilaisten kokemukset:
-
Tukivatko esitiedot haastattelua ja tutkimista?
-
Tukivatko asiakkaan tuottamat esitiedot fysioterapian tavoitteiden asettelua?
-
Sujuvoittivatko digitaaliset esitiedot kirjaamista ?
Toiminta- ja puheterapian yhteinen esitietolomake
Toiminnan muutosta mitataan mm. seuraavilla kysymyksillä ja mittareilla:
Kuinka moni asiakas täyttää lomakkeen?
Miten lomake vaikuttaa vastaanoton kestoon? Vähentääkö esitietolomake vastaanoton kestoa, koska vastaanotolla pystytään kohdentamaan painopiste paremmin?
Terapeutin laadullinen arvio sujuvuudesta?
Lomakkeen kohdentaminen tietyille asiakasryhmille. Ensikäynnit, jonka perusteella arvio- tai ohjauskäynnit.
Käyttäjämäärien seuranta eli kuinka moni ammattilainen käyttää lomaketta?
Lomakkeen käyttämisestä seurannut hyöty sähköistämisen jälkeen? Kysely ammattilaisille.
Fysioterapian esitietolomake
Kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon fysioterapeutin aikuisasiakkaat. Kehittämistyössä ovat olleet mukana perusterveydenhuollon fysioterapeutit. Asiakkaat käyvät perusterveyden fysioterapeutilla usein vain yhden kerran. Aikaa käynnille on varattu 45 minuuttia. Asiakkaan itsensä tuottamat esitiedot sujuvoittavat haastattelua ja fysioterapian suunnittelua, kun asiakas on miettinyt kuntoutukselle asettamiaan tavoitteita etukäteen.
Asiakkaita ei ole osallistettu paperisen esitietolomakkeen digitalisoimisessa.
Toiminta- ja puheterapian yhteinen esitietolomake
Kohderyhmänä ovat perusterveydenhuollon eli kuntoutuksen aluepalveluiden toiminta- ja puheterapian alle kouluikäiset asiakkaat. Kehittämistyössä ovat olleet mukana perusterveydenhuollon toiminta- ja puheterapeutit. Asiakkaat käyvät perusterveydenhuollon toiminta- tai puheterapeutilla ensikäynnin, jonka perusteella toiminta- tai puheterapeutti arvioi seuraavien käyntien tarpeellisuutta arvio- tai ohjauskäynteinä. Aikaa käynnille on varattu 45-60 minuuttia. Asiakkaan itsensä tuottamat esitiedot sujuvoittavat haastattelua ja käynnin suunnittelua, kun asiakas on miettinyt kuntoutukselle asettamiaan tavoitteita etukäteen.
Asiakkaita ei ole osallistettu esitietolomakkeen digitalisoimisessa.