Asiakaspalautejärjestelmän yhtenäistäminen ja laajentaminen, Etelä-Savon HVA (RRP2, P4, I4)
Asiakaspalautejärjestelmän yhtenäistäminen ja laajentaminen, Etelä-Savon HVA (RRP2, P4, I4)
Etelä-Savon hyvinvointialueella yhtenäistetään ja laajennetaan asiakaspalautteen keruuta. Asiakaspalautetieto on tärkeää, kun arvioidaan hyvinvointialueen tuottamien palvelujen palveluiden laatua, saatavuutta ja palvelujärjestelmän toimintaa.
Eloisa järjestää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut Etelä-Savon 11 kunnan alueella. Alueen kuntia ovat Enonkoski, Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mikkeli, Mäntyharju, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava. Pertunmaan kunta liittyi Mäntyharjun kuntaan 1.1.2025.
Hyvinvointialueen kuntien yhteenlaskettu väestöpohja on noin 130 000 henkilöä. Väestöpohjamme lähes tuplaantuu kausiasukkaiden myötä.
Eloisan asiakaspalautejärjestelmää on kehitetty vuosien 2023–2025 aikana osana THL:n johtamaa ”Asiakaspalautteen kansallisen keruun yhtenäistäminen” -kokonaisuutta. Kesällä 2023, Eloisassa perustettiin työryhmä asiakaspalautekokemuksen johtamisen tueksi. Työryhmään kuuluu edustajia jokaiselta Eloisan viideltä toimialalta, ja ryhmällä on päätäntävaltaa asiakaspalautteenkeräämisen ja johtamisen näkökulmasta. Työryhmä kokoontuu 4–8 viikon välein.
Asiakkailta tai heidän läheisiltään saatu palaute on arvokasta palveluiden ja toiminnan kehittämiseksi sekä niiden laadun seuraamiseksi. Palautteen antamisen mahdollisuus on kuvattu myös laissa: Perustuslain (731/1999) mukaan yksilöllä on oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen (2 §). Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon (14§). Laki hyvinvointialueesta (29 § ja 34 §) linjaa vahvasti osallistumista.
Etelä-Savon hyvinvointialueella asiakaskokemusta ja asiakastietoa hyödynnetään palveluiden kehittämisessä. Hyvinvointialueen strategiassa arvoihin on kirjattu asiakaslähtöisyys, ja siihen tarkenne: ”Palvelemme asiakkaita inhimillisesti ja arvostavasti”.
Asiakaskokemustiedon hyödyntäminen ja toiminnan kehittäminen on Eloisassa vielä isojen muutosten keskellä, koska uuden asiakaspalautejärjestelmän lisäksi Eloisassa ollaan ottamassa tulevana vuonna tietoallas käyttöön. Tämä muuttaa raportoinnin ja tiedonrikastamisen mahdollisuuksia merkittävästi. Toimintamallin juurruttaminen osaksi jatkuvaa palvelua jatkuu Kestävän kasvun ohjelman päättymisen jälkeen.
Hyvinvointialueiden käynnistyessä, Etelä-Savon hyvinvointialueella oli useita erilaisia asiakaspalautejärjestelmiä. Käytössä olevista järjestelmistä tehtiin kartoitus, ja näistä erilaisista toimintatavoista yritettiin kerätä parhaat toimintamallit käyttöön.
Etelä-Savon hyvinvointialueen asukkaat. Mahdollisuus antaa Eloisan palveluista ja toiminnoista palautetta. Palautteiden avulla toimintoja on pystytty kehittämään.