Digiä arkeen ja Digitukea arkeen -hybriditapahtumat Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I1)
Yhteistyössä maakunnan Leader-ryhmien Tulevaisuuden kylä 2.0 -hankkeen kanssa toteutettiin Digiä arkeen ja Digitukea arkeen -hybriditapahtumat. Osallistua sai joko omalla laitteellaan kotoaan tai saapua paikalle johonkin 14:sta etäkatsomostamme.
Digiä arkeen ja Digitukea arkeen -tapahtumat järjestettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella vastauksena asukkaiden tarpeeseen saada tukea digitaalisten palvelujen käytössä. Kohderyhmänä olivat erityisesti ne, jotka kokivat tarvitsevansa digiopastusta tai muuta tukea digiarjessa selviytymiseen.
Teknologian käytön oppiminen on tärkeää kaikille ikäryhmille. Se mahdollistaa yhteiskunnallisen osallistumisen, itsenäisyyden ylläpitämisen ja pääsyn tärkeisiin palveluihin ja sosiaalisiin verkostoihin. Teknologian käytöllä saavutettavat hyödyt ulottuvat yhteydenpidosta ja palvelujen saavutettavuudesta oppimiseen, ajanviettoon ja turvallisuuteen.
Tapahtumien taustalla vaikuttavat useat yhteiskunnalliset ja lainsäädännölliset tekijät:
- Väestön ikääntyminen ja digikuilun kaventamisen tarve
- Digitalisaation eteneminen julkisissa palveluissa
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019), joka velvoittaa julkisia toimijoita huolehtimaan palvelujen saavutettavuudesta ja ymmärrettävyydestä
- Yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistäminen, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien kohdalla
Tapahtumat toteutettiin hybridimuotoisina, mikä mahdollisti osallistumisen sekä paikan päällä että etänä. Yhteistyö maakunnan Leader-ryhmien kanssa mahdollisti 14 etäkatsomon järjestämisen eri puolille maakuntaa, mikä madalsi osallistumiskynnystä ja laajensi tapahtumien saavutettavuutta.
Tapahtumat rakensivat siltaa digipalvelujen tarjoajien ja asukkaiden välille, tuoden digitukea konkreettisesti lähemmäksi ihmisten arkea. Tämä tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita ja vastaa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin kehityskulkuihin.
Tapahtumien kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka kokivat tarvitsevansa digiopastusta tai muuta tukea digiarjessa selviytymiseen. Kohderyhmä koostui eri ikäryhmistä, mutta erityisesti niistä, joille digipalvelujen käyttö ei ole vielä arkipäivää. Tapahtumat tavoittivat osallistujia, jotka kaipasivat selkokielistä ohjausta, rohkaisua ja konkreettisia esimerkkejä digipalvelujen hyödyntämisestä.
Asiakasymmärryksen kartoitus ja osallistaminen
Asiakasymmärrystä kerrytettiin yhteistyössä maakunnan Leader-ryhmien kanssa. Leader-ryhmät kartoittivat alueillaan kylät, jotka halusivat järjestää etäkatsomon tapahtuman ajaksi. Tämä mahdollisti osallistumisen myös niille, joille fyysinen osallistuminen olisi ollut haastavaa. Etäkatsomoissa oli paikalla Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen edustajia, jotka vastasivat teknisestä toteutuksesta ja tukivat osallistujia kysymysten esittämisessä.
Viestintää toteutettiin monikanavaisesti eri järjestöjen ja yhteisöjen kautta, kuten:
- Järjestötalon uutiskirje
- Sosten jäsenjärjestöt
- Kuntien järjestöyhdyshenkilöverkosto
- Eläkeliiton paikallisyhdistykset
- Kirjastot ja kansalaisopistot
- Leader-ryhmät
Vaikutukset ja tunnistetut tarpeet
Tapahtumat vastasivat tunnistettuihin tarpeisiin:
- Tarve henkilökohtaiselle ja selkokieliselle digituelle
- Mahdollisuus osallistua omalta paikkakunnalta tai kotoa käsin
- Yhteisöllinen oppiminen ja vertaistuki
Käyttäjäprofiileina tunnistettiin esimerkiksi:
- Rohkea kokeilija, joka haluaa oppia uutta mutta tarvitsee ohjausta alkuun.
- Varovainen käyttäjä, joka kaipaa selkeitä ohjeita ja henkilökohtaista tukea.
- Itsenäinen oppija, joka hyödyntää tapahtuman materiaaleja ja etäkatsomoita omassa tahdissaan.
Tapahtumat lisäsivät digitukea tarvitsevien osallisuutta ja vahvistivat alueellista yhteistyötä digituen tarjoamisessa.