Asukkaan digitaalisten palveluiden kehittäminen Pirkanmaan hyvinvointialueelle (RRP, P4, INV4)
Asukkaan digitaalisten palveluiden kehittäminen Pirkanmaan hyvinvointialueelle (RRP, P4, INV4)
Toimintamallissa kuvataan Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaan digipalveluiden tekninen toteutus 23 kunnan ratkaisujen lähtötilanteesta vuoteen 2025. Tuona aikana digitaaliset palvelut kehitettiin yhtenäiseksi asukkaan digipalvelukokonaisuudeksi.
Pirkanmaan hyvinvointialue on Suomen suurin hyvinvointialue, jolla on asukkaita lähes 550 000 ja 23 kuntaa. Koska hyvinvointialueella on yliopistollinen sairaala, alue tuottaa terveyspalveluja myös muualla Suomessa asuville potilaille.
Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaan digipalvelujen kehittäminen aloitettiin 2022 varsin sirpaleisesta erillisten digipalveluratkaisujen, asiakas- ja potilastietojärjestelmäversioiden ja satojen ict-sopimusten tilanteesta. Lähtötilanne kuvattuna Pirkanmaan hyvinvointialueen alueellisten asiointiportaalien tilanne ominaisuuksittain vuonna 2022 (Kuva1) . Tavoitteena oli RRP-hankkeen aikana kehittää selkeä asukkaiden digitaalisten palveluiden kokonaisuus monipuolisine palveluineen. Pirkanmaan hyvinvointialueella on yliopistollinen sairaala, jossa oli jo vuosien kokemus asukaslähtöisesti digikehittämisestä ja integraatioita vaativan asiointikokonaisuuden rakentamisesta. Nyt tavoitetta kohti lähdettiin 23 kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden digipalveluja arvioimalla ja vaiheittain yhdenmukaistamalla.
Kehittämistyö on toteutettu tietohallinnon johtamana yhteistyössä in house -yhtiö Istekin kanssa. Istekillä on ollut teknisen toteutuksen kehittämisvastuu. Ratkaisujen käyttöönoton ja vakiinnuttamisen tukena on ollut RRP-rahoitteinen digikehittämisen tiimi. Toimintaa on ohjattu ja valvottu asukkaan digipalveluille nimetyn ohjausryhmän toimesta sekä RRP-hankkeen raportoinnin perusteella.
Tavoitteena oli selkeä, yhdenvertainen, asukaslähtöinen digiasioinnin kokonaisuus.
Muutosta on mitattu erityisesti rekisteröinti- ja käyttäjämääriä, ja asiakaspalautteita seuraamalla.
Kehittämisen kohderyhmänä on kaikki Pirkanmaan hyvinvointialueen asukkaat, jotka asioivat itsenäisesti tai puolesta asioiden sosiaali- ja terveyspalveluissa. Digiratkaisujen kehittämisessä on hyödynnetty aiempaa kokemusta asukaslähtöisestä kehittämisestä, keväällä 2024 toteutettua puntaroivaa asukaspaneelia (https://www.pirha.fi/documents/2739855/5266334/Pirkanmaan+hyvinvointialueen+puntaroiva+asukaspaneeli+Julkilausuma+042024.pdf/) ja asiakaspalautteita. Lisäksi asukkaita on kutsuttu käytettävyystestauksiin, jotta on saatu autenttista palautetta ratkaisujen kehittämiseen.